W Warszawie otwarto najnowszy, wschodno-północny odcinek II linii metra do stacji Bródno. Jako pierwszy o godzinie 14.05 odjechał pociąg nr 63, który wyruszył ze stacji Bródno w stronę Bemowa.
Najnowszy odcinek II linii metra, liczący niemal 4 km długości, liczy trzy stacje – C19 Zacisze pod ul. Figara, w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ul. Malborskiej i Kondratowicza, a także C21 Bródno przy skrzyżowaniu ul. Kondratowicza i Rembielińskiej.
Obecnie trwają prace nad komorą torów odstawczych, umiejscowionych za ostatnią stacją. Będzie się składać z 11 równoległych torów. Jak wskazuje prezydent miasta Rafał Trzaskowski, środki unijne odegrały kluczową rolę w finalizacji inwestycji.
– Te pieniądze są konieczne dla dalszej rozbudowy – po to, by skończyć II linię i zacząć III linię. Metro ułatwi życie wszystkim. Nie tylko mieszkańcom Bródna, ale i Białołęki, którzy będą tu dowożeni autobusami. Pojawią się nowe linie, a większość dotychczasowych zostanie zachowana – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Metro Warszawskie musiało uzyskać komplet pozwoleń, aby dopuścić na nowym odcinku ruch pasażerski. Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie dla stacji oraz odcinków tunelowych wraz z wentylatorniami.
– Czekaliśmy na wszystkie stosowne pozwolenia, udało się i możemy otworzyć trzy nowe stacje. Mieszkańcy będą mogli dojechać tak szybko do Centrum jak ja z Kabat – w 20 minut – mówi RafałTrzaskowski.
Otwarcie nowych stacji ZTM jest równoznaczne z przywróceniem przedwakacyjnych częstotliwości kursów w metrze. W godzinach szczytu na I linii pociągi będą kursować co 2 min. 20 sek., zaś na II linii – co 2 min. 50 sek.
Nie licząc niedopuszczonej jeszcze do ruchu Varsovii, Metro dysponuje 75 składami, a obsługa dwóch linii metra będzie wymagała 62 pociągów w ruchu. Rozkład jazdy wskazuje, że pierwsze pociągi będą odjeżdżały ze stacji C21 Bródno o godz. 5.00. Na przejazd do stacji Trocka należy liczyć sześć minut. Zaś czas przejazdu całej II linii do Bemowa wyniesie 33 minuty.
Wystrój stacji utrzymano w minimalistycznej stylistyce
Stylistyka wszystkich trzech nowych przystanków (Zacisze, Kondratowicza, a także Bródno) jest utrzymana w duchu minimalizmu. Za wykończenie odpowiedzialna jest firma ILF, która jest autorem projektów działających już trzech stacji na odcinku Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Na nowo powstałych stacjach dominują zatem biało-szare barwy, a zastosowane rozwiązania i materiały, względem wcześniejszego odcinka, różnią się. Utrzymano jednak wrażenie sterylności.
Na posadzkach ułożono płyty granitowe, a ściany ozdobiono białymi płytkami lastryko. Podwieszane na antresoli sufity mają formę rusztu z kratek, przez co bezpośrednio położone na stropie instalacje pozostają widoczne. Perony są w granicie, a zastosowane na nich stropy są w postaci żyletek, co przypomina rozwiązania z ursynowskich stacji metra lub dworców Śródmieście i Centralnego. W wykończeniu kolumn zastosowano beton architektoniczny.