global Inwestycje

Zakończenie budowy linii Elizabeth i niespodziewana wizyta królowej

Królowa Elżbieta II odwiedziła 17 maja londyńską stację Paddington, aby uczcić zakończenie budowy linii metra Elizabeth, nazwaną na cześć królowej. W towarzystwie swojego syna Edwarda oraz premiera Borisa Johnsona, monarcha odsłoniła tablicę upamiętniającą ukończenie prac.

Realizację londyńskiej linii metra imienia królowej Elżbiety II rozpoczęto w 2009 r. (fot. screen z filmu)
Realizację londyńskiej linii metra imienia królowej Elżbiety II rozpoczęto w 2009 r. (fot. screen z filmu)

Linia będzie początkowo działać jako trzy oddzielne szlaki – między Reading, Heathrow i Shenfield. Mają się one połączyć z tunelami centralnymi jesienią. Dotychczasowe trasy między Reading, lotniskiem Heathrow, Paddington, Shenfield i Liverpool Street, działające jako TfL Rail, zostaną przemianowane na linię Elizabeth.

Pasażerowie będą mogli podróżować nową linią od 24 maja. Zanim jednak linia metra zacznie działać w pełnej skali, zaplanowano testy i aktualizacje oprogramowania, które pozwolą na pełną obsługę trasy jesienią.

Od poniedziałku do soboty na odcinku Paddington-Abbey Wood będzie kursować 12 pociągów dziennie w godzinach 6.30 – 23.00. W szczycie ruchu zaplanowano 22 kursy na godzinę.

Wieloletnia inwestycja

Projekt kolejowy o wartości 24 miliardów dolarów miał zostać sfinalizowany w grudniu 2018 roku, ale z powodu problemów z testami bezpieczeństwa i systemami sygnalizacji był wielokrotnie opóźniany. Linia zostanie oddana do użytku 24 maja.

Realizację londyńskiej linii metra imienia królowej Elżbiety II rozpoczęto w 2009 r. Na przestrzeni 13 lat trwały prace budowlane, drążenie tuneli, a także instalowanie i uruchamianie systemów kolejowych. Zeszłą wiosną wykonano rozruch próbny, a dalsze testy trwały od listopada ubiegłego roku.

Prace przy drążeniu 42 km londyńskich tuneli zajęły trzy lata. Wszystkie czynności przygotowujące linię do funkcjonowania były prowadzone w sąsiedztwie działających linii i infrastruktury podziemnej, a także fundamentów budynków. Podczas robót wykonawcy wydobyli ponad 8 mln ton urobku, który wykorzystali do stworzenia siedliska dla ptaków w Essex.

W dwa lata ułożono ponad 50 km torów. Pojawiły się również nowe stacje, a część z nich przebudowano tak, by nawiązywały do lokalnego środowiska i charakteru miejsca.

Trasa linii Elizabeth…

…będzie liczyć 41 stacji. Tory mają łączną długość ponad 100-km. Najdłuższa podróż na trasie potrwa 45 min. Nowa linia metra ma przyciągnąć dodatkowe 1,5 mln pasażerów.

Stacje metra

Nitki tuneli rozprowadzono od portalu w Royal Oak w zachodnim Londynie do West End i City of London. Tunele poprowadzono do takich stacji jak Crossrail i Pudding Mill Lane, a także do Victoria Dock i Woolwich. Na potrzeby budowy stacji i peronów zastosowano nową austriacką metodę tunelowania na długości 14 km tuneli.

Dodaj komentarz