Po osiągnięciu pozycji docelowego slota, wysuwa dodatkowe ramiona, w układzie teleskopowym, w bok i umieszcza kontener w bloku. Cały proces jest zautomatyzowany, w oparciu o wprowadzone wcześniej koordynaty.
Port w Qingdao w pełni zautomatyzował się jako pierwszy
W raporcie „Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor” wyliczono, że port w Qingdao, zlokalizowany nad Morzem Żółtym, w chińskiej prowincji Szantung, po wdrożeniu nowoczesnych technologii automatyzujących operacje, powiększył swoje zdolności przeładunkowe do 5,2 mln TEU. – Terminal kontenerowy Qianwan Container Terminal (QQCTN) jest obsługiwany przez 38 automatycznych suwnic torowych, które odkładają jednostki ze statku na pojazdy AGV. Technologia laserowa i system pozycjonowania jednostek pozwala na pracę [infrastruktury portowej] także w nocy. Przy zmniejszeniu zatrudnienia o 70% terminal zwiększył wydajność nawet o 30%.
W chwili rozpoczęcia operacji terminal osiągał wydajność suwnicy – 26 kontenerów na godzinę. Po modernizacji liczba ta wzrosła o 50%, przekraczając średnią światową. Liczbę pracowników zmniejszono z 60 do 9. Koszty pracy spadły o 70%, a efektywność wzrosła o 30%. Inwestycja kosztowała 468 mln dolarów, a rentowność terminal osiągnął już po 10 miesiącach [3].
Zalety zautomatyzowanego systemu obsługi kontenerów
– Według analiz BoxBay, terminal HBS zapewnia ponad 3 razy większą pojemność niż konwencjonalne rozwiązanie przy zwiększonej wydajności. Dzięki temu powierzchnia zajmowana przez terminale może zostać zmniejszona nawet o 70%. Budowa jednostki testowej HBS została zakończona w lipcu 2020 roku. Zapewnia 792 slotów dla kontenerów i jest w stanie obsłużyć ponad 3 miliony kontenerów rocznie [2]. Stanowi to wyraźną odpowiedź na obserwowany deficyt powierzchni pod rozbudowę terminali portowych, czy intermodalnych. Co więcej, transport kontenerów jednocześnie w układzie poziomym i pionowym generuje oszczędności czasowe na dokonywanych operacjach.
Dzięki zastosowaniu pełnej automatyzacji i nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, zmniejsza się liczba niezbędnego personelu do obsługi terminala. Dodatkowo, system monitoruje pozycję każdej jednostki, oraz dokonywanie na niej działania.
Digitalizacja kontenerów pozwala je szybko zlokalizować
Jednym z nowoczesnych rozwiązań jest także digitalizacja kontenerów, polegająca na zainstalowaniu w nich czujników pomiarowych. Pozwalają lokalizować kontener na mapie, zdobywać informacje o przekroczeniu pewnych zdanych punktów lokalizacyjnych, a także warunków, w jakich podróżowała jednostka. W zakres kontroli w łańcuchu dostaw zalicza się także zbieranie danych o temperaturze, wilgotności i ciśnieniu powietrza. Mogą mieć one wpływ na stan przewożonych towarów. – Według firmy konsultingowej Drewry, do końca 2018 roku 2,5% kontenerów było wyposażonych w inteligentne urządzenia telematyczne. (…) Drewry szacuje, że liczba inteligentnych kontenerów do 2023 r. wzrośnie trzykrotnie, do 2 mln sztuk [4].
Wskazany system lokalizacji kontenerów, w oparciu o GPS, z powodzeniem wdrożyła firma ABAX, realizując projekt wraz z Uni-logistics, na całym przebiegu Nowego Jedwabnego Szlaku. – Dzięki temu, urządzenia ABAX monitorowały położenie kontenerów w sposób ciągły. Raz dziennie dla jednostek stojących oraz w odstępie, co 1-2 h dla poruszających się kontenerów – wskazuje Cezary Kowal, Doradca Klienta Biznesowego ABAX Poland Sp. z o. o.
Wirtualny plac kontenerowy ułatwia szybki wynajem
Oprócz monitorowania drogi inteligentnego kontenera, technologie IT wykorzystuje się w samym procesie składowana jednostek. Dzięki temu firmy zainteresowane wynajęciem kontenera, mogą mieć szybki dostęp, za pośrednictwem platformy elektronicznej, do informacji o wolnych kontenerach. – Kontener może znajdować się w obiegu lub w centrum dystrybucji, ale ważne jest to, że znana jest jego dostępność geograficzna (lokalizacja) oraz czasowa (termin dostępności) [4]. Szybkość wymiany informacji między właścicielami jednostek a firmami przewozowymi jest jedną z głównych zalet wskazanego systemu. Co więcej, zmniejszeniu ulegają także niezbędne formalności, które od tej pory realizowane są zdalnie. Umożliwia to dopełnienie formalności bez przenoszenia kontenera z powrotem na depot czy terminala intermodalnego.
Telematyka to przyszłość, ale…
– Nowoczesne systemy informatyczne (w tym systemy OCR) wymagają ogromnych nakładów finansowych, które z ekonomicznego punktu widzenia mają uzasadnienie i rację bytu dopiero przy osiągnięciu pewnej skali działalności (np. określonej liczby przeładunków w wypadku terminali). Dla terminali przeładowujących kilkadziesiąt tysięcy kontenerów rocznie tego typu inwestycje są po prostu ekonomicznie nieuzasadnione. Poziom dofinansowania w systemy OCR na terminalach intermodalnych musiałby być na poziomie ok. 75% aby znaleźli się chętni do inwestowania i wdrażania tego typu rozwiązań. – zaznacza Dariusz Stefański, Prezes Zarządu PCC Intermodal S.A.