Przez Kraków przejechał pierwszy w Polsce tramwaj autonomiczny. Trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika pokonał w nocy z 27 na 28 stycznia. Motorniczego zastąpił komputer, który decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, a także o otwieraniu drzwi i włączeniu dzwonka.
Jak funkcjonuje autonomiczny tramwaj?
– W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie – informuje krakowskie MPK. 0 System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).
System korzysta z nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi. Analizując wyniki dokonuje automatycznego zatrzymywania i ruszania z przystanków. W trakcie postoju otwiera i zamyka drzwi, uruchamia też sygnał ostrzegający przed startem. Pojazd reaguje również na ograniczenia prędkości i izolatory sekcyjne.
Testy mają pomóc we wdrożeniu tzw. asystenta dla motorniczego, wspomagając jego pracę i zwiększać bezpieczeństwo podróży. W jaki sposób system to zrobi?
Przede wszystkim będzie czuwał nad prędkością tramwaju, dostosowując ją do przepisów ruchu, wykryje przeszkody na torach i zweryfikuje możliwość przejazdu, zautomatyzuje rozruch i hamowanie przystankowe oraz przy sygnalizacji świetlnej. Będzie mógł także dostosować prędkość do cyklu sygnalizacji świetlnej, by zapewnić tramwajowy płynny przejazd.
Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują: precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego, zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód, zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym “asystentem motorniczego”. Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.
Partnerami projektu są: NEWAG S.A., Politechnika Krakowska Instytut Pojazdów Szynowych, CYBID Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz MEDCOM Sp. z o.o.
Daleko pojechał 🙂 Trzy przystanki po idealnie prostym torze bez żadnych skrzyżowań po drodze.
Z pasażerami w środku? Kiedy będzie następny raz jechał?