Przede wszystkim – bezpieczeństwo użytkowników dróg i mieszkańców, efektywność planowania rozwoju miasta zachowując równowagę pomiędzy potrzebami inwestycyjnymi a potrzebą mobilności.
Otoczenie zmienia się bardzo dynamicznie, dlatego efektywne narzędzia analityczne i planistyczne wykorzystujące aktualne dane pozyskiwane w czasie rzeczywistym zdolność kreowania przyszłości (predykcja, symulacja i ocena) daje komfort podejmowania świadomych działań a nie ufanie jedynie intuicji.
Przejdźmy na polski rynek – w jakich miastach, gdzie odbywa się ruch tramwajowy, spółka prowadzi swoją działalność?
Dotychczas zrealizowane przez nas zadania miejskie to systemy w: Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie, Białymstoku i obecnie w Tychach. W trzech z nich wdrożone przez nas systemy obsługują ruch tramwajowy.
Warto tez zwrócić uwagę na Tychy, które jakkolwiek nie posiadają linii tramwajowych to ruch trolejbusowy ma sporo elementów łączących go z obsługa tramwajów w ujęciu ITS.
Odnośnie Warszawy, jakie dokładnie rozwiązania w sferze miejskiego transportu szynowego wprowadził Siemens i będzie kontynuował Yunex?
Na co dzień współpracujemy z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie w obrębie kompleksowego sterowania ruchem w mieście. Jednym z jego elementów jest nadawanie priorytetu – dla autobusów, gdzie działamy wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego, ale także dla tramwajów, gdzie zamawiającym są Tramwaje Warszawskie.
Obecnie dla Tramwajów Warszawskich realizujemy kilka projektów wdrożenia systemu sterowania ruchem tramwajowym na kilkudziesięciu skrzyżowaniach. Mowa tutaj o ciągach al. Waszyngtona, Okopowa-Towarowa, czy Grochowska. W najbliższych miesiącach będziemy rozwijać tę współpracę o kolejne lokalizacje.
Obecnie swoje rozwiązania dla usprawnienia mobilności na ternie miast oferuje wiele firm, co stanowi waszą przewagę konkurencyjną?
Mamy najbardziej doświadczoną 65-osobową kadrę zaangażowaną w budowę systemów ITS nie tylko dla polskich miast, ale biorącą udział w projektach na całym świecie.
W tym zespole są m.in. osoby z długoletnim doświadczeniem i ogromna wiedzą jaka kształtowała się na przestrzeni już prawie 20 lat naszej obecności na polskim rynku.
Pierwsze wdrożenia ITS w Polsce to projekty Siemensa w Warszawie i Krakowie. Obie te inwestycje realizowali pracownicy, którzy obecnie stanowią filar zespołu Yunexa w Polsce. To także osoby, które w międzyczasie wykreowały kolejne pokolenie inżynierów w naszej firmie i dzisiaj wciąż we współpracy z polskimi uczelniami technicznymi wspierają kształcenie studentów w dziedzinie inżynierii ruchu.
Naszą przewagą konkurencyjną jest również kompleksowość naszych rozwiązań (od planowania, analizy i projektowania poprzez wdrożenie po pełna usługę wsparcia, utrzymania i serwisu). To także kompletności portfolio (od produktu do najbardziej zaawansowanych systemów do integracji, sterowania i zarządzania obszarami ITS). W tych aspektach jesteśmy firma unikalną w obszarze ITS.
Nie bez znaczenia jest również możliwość wymiany doświadczeń z kolegami i innych regionów świata i Europy czerpiąc najlepsze wzorce a w ostatnim czasie dzieląc się również stworzonymi przez nas produktami. Jak organizacja wspieramy kolegów w innych krajach we wdrażaniu systemów optymalizacji sieciowej, w której to dziedzinie nasze doświadczenie jest bardzo doceniane przez centralę.
Branża, którą pan reprezentuje napędzana jest przez innowacje – nad jakimi rozwiązaniami w sferze inteligentnego zarządzania ruchem pracuje pana spółka?