Zmniejszenie o 10% kosztów transportu kolejowego, lotniczego i morskiego doprowadziłoby do zwiększenia obrotów handlowych odpowiednio o 2%, 5,5% i 1,1% w ramach chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku, czyli reaktywacji Jedwabnego Szlaku. Tak stwierdził zespół ekspertów Bruegel w swoim niedawnym raporcie „Stosunki handlowe i inwestycyjne UE-Chiny w trudnych czasach”. Oznacza to, że ogromne inwestycje w infrastrukturę, które Chiny promowały w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI), mogą doprowadzić do udrożnienia wąskich gardeł w transporcie transgranicznym. Wciąż jednak istnieją inne sposoby na odciążenie terminali granicznych.
Alexey Grom, CEO UTLC ERA podkreślił:
– Konieczne jest utrzymanie dużej prędkości transportu oraz skrócenie czasu przejazdu w celu zapewnienia wysokiej jakości usług.
Dodał ponadto:
„Pociąg jest w stanie przejechać 1200 km dziennie tracąc prędkość jedynie na przejściach granicznych. Nasze główne wysiłki technologiczne koncentrują się więc na skróceniu tego czasu. Na szczęście udało nam się dogadać z partnerami, na przykład z Polski. W ciągu 5 wspólnych lat wykonano doskonałą robotę: zintegrowano nowe technologie, które umożliwiły transport ponad 50 000 kontenerów miesięcznie. W 2020 roku UTLC ERA uzgodniło wprowadzenie technologii obsługi podwójnych przewozów na terminalach granicznych, co korzystnie wpłynie na zwiększenie przepustowości na granicy o 30% bez inwestycji w infrastrukturę.
Alexey Grom przyznał również:
– Obecnie negocjujemy również z Kolejami Chińskimi i Kazachstańskimi w celu zintegrowania podobnych technologii na wschodniej granicy EAEU.
Kolejnym ważnym krokiem w kierunku zwiększenia przepustowości jest rozwój infrastruktury: Alexey Grom:
– Proces ten powinien zostać wdrożony w całej eurazjatyckiej przestrzeni. Przykładem może być długość pociągu. Kiedy przeprowadzimy tranzyt wagonów z torów chińskich na rozstaw toru do 1520, zamiast dwóch powstanie jeden jednolity pociąg. Później ten pociąg zostanie ponownie podzielony na granicy z Polską. Jeśli jednak nie oddzielimy tych pociągów, możemy osiągnąć 50% wzrost produktywności. Rozumiem, że długość pociągu w Polsce nie może być taka sama jak w Rosji czy Kazachstanie, ale niektóre zmiany mogą być efektywne i obniżyć koszty transportu.
W ciągu ostatnich lat UTLC ERA znacznie rozszerzyło portfolio usługi.
– Dodaliśmy dłuższe pociągi, rozpoczęliśmy cyfryzację naszych usług, zintegrowaliśmy system przeładunku kontenerów z toru na tor – wszystkie te działania były oczekiwane i będą wdrażane. – podsumował prezes UTLC ERA.