DORĘCZENIE PRZESYŁEK POCZTOWYCH
Kolejna odsłona tarczy antykryzysowej przyniosła zmiany również w zakresie doręczania przesyłek pocztowych. W czasie epidemii listy polecone mogą być doręczane do skrzynki pocztowej bez konieczności składania na poczcie odrębnego wniosku. Zmiany obejmują również przesyłki kurierskie doręczane przez Pocztę Polską S.A., które mogą być dostarczane z pominięciem obowiązku uzyskania potwierdzenia odbioru.
Wprowadzona została również regulacja, która pozwala do 30 września 2020 roku doręczać przesyłki polecone w formie elektronicznej, pod warunkiem, że adresat wyrazi na to zgodę. Ustawodawca zastrzegł jednocześnie, że w niektórych sytuacjach nie będzie możliwe skorzystanie z takiej formy doręczenia (np. jeżeli będzie tego wymagał ważny interes publiczny albo nie będzie możliwe przekształcenie korespondencji w formę elektroniczną). Z elektronicznego doręczania korespondencji całkowicie zostały wyłączone przesyłki kierowane do sądów i przez sądy.
Czy w czasie epidemii można skutecznie doręczyć przesyłkę pocztową?
W ostatnim czasie zaistniał poważny problem ze skutecznością doręczania przesyłek pocztowych, szczególnie osobom przebywającym na kwarantannie. Przesyłka prawidłowo zaadresowana, nie odebrana w określonym czasie mogła bowiem zostać potraktowana jak doręczona. Szczególnie na gruncie postępowania administracyjnego, które przewiduje instytucję tzw. doręczenia zastępczego.
Zgodnie z nowymi uregulowaniami w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie 14 dni od dnia odwołania tych stanów operator pocztowy nie zwraca nadawcy przesyłki pocztowej, której w tym okresie nie mógł doręczyć adresatowi, także gdy obowiązek zwrotu przesyłki wynika z innych przepisów. W tym okresie przesyłka może zostać wydana jej odbiorcy. To rozwiązanie nie dotyczy przesyłek wysyłanych do ani wysyłanych przez sądy i Trybunały, prokuraturę i inne organy ścigania oraz komornika sądowego.
Z wyjątkiem spraw enumeratywnie wyliczonych w ustawie, nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego, których termin odbioru określony w zawiadomieniu o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru przypadał w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz przed upływem 14 dni od dnia zniesienia tych stanów.
KIEROWCY I RUCH DROGOWY
Ważność dokumentów i uprawnień do kierowania pojazdami
W przypadku gdy w czasie trwania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii upływa ważność prawa jazdy, pozwolenia na kierowanie tramwajem, zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne, świadectwa kierowcy, legitymacji instruktora nauki jazdy, legitymacji egzaminatora, zaświadczenia o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy, uprawnień do kierowania pojazdami, wpisu w prawie jazdy kodu 95 potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo ukończenia szkolenia okresowego, na mocy tarczy antykryzysowej 2.0 ważność powyżej wskazanych dokumentów i uprawnień ulega przedłużeniu do dnia upływu 60 dni od dnia odwołania stanu epidemicznego lub stanu epidemii.