Dla pasażerów pociągów i kierowców najbardziej widoczne są przebudowy i budowy wiaduktów oraz nowe urządzenia na przejazdach.
Wzrost poziomu bezpieczeństwa to efekt zintegrowanych działań zarządcy infrastruktury: pracowniczych, technicznych i organizacyjnych. Rok 2020 to także kolejny rok realizacji projektów, które są dedykowane poprawie bezpieczeństwa. Na sieci kolejowej w ubiegłym roku zmodernizowano i wybudowano prawie 60 wiaduktów (kolejowych lub drogowych). Systematycznie, z roku na rok przybywa bezkolizyjnych skrzyżowań. Zastępują one przejazdy, zapewniając bezpieczniejsze podróże koleją i lepszą komunikacje drogową.
Tyko w ubiegłym roku oddane do użytku zostały bezkolizyjne skrzyżowania, np. w Sokółce, Otwocku, Lesznie, Trzebini, czy dwa wiadukty na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Wzrósł poziom bezpieczeństwa na kolejnych ponad 300 przejazdach kolejowo – drogowych, dzięki nowym i dodatkowym zabezpieczeniom. Wraz z liczbą przebudowanych przejazdów, przybywa także kamer, które przez całą dobę rejestrują zachowanie kierowców. Monitoring na blisko 1800 przejazdach pozwala reagować w przypadku uszkodzenia rogatek i kolizji na przejazdach. Również materiały z radykalnego łamania przepisów ruchu drogowego, trafiają do policji, która ma podstawy do „dyscyplinowania” nieodpowiedzialnych kierowców. Wideo wykorzystujemy także prewencyjnie na seminariach dla instruktorów nauki jazdy i w edukacji kierowców.
Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” jest prowadzona od 15 lat. Jakie są największe osiągnięcia?
To jedna z najważniejszych kampanii społecznych w naszym kraju. Przez 15 lat kampania zmieniała się i docierała do milionów osób. Apelowaliśmy, zaczynając od hasła „Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie!”, poprzez „Zatrzymaj się i żyj!”, a teraz mówimy „Szlaban na ryzyko!”.
Kampania ma nowoczesne narzędzia i wykorzystuje różne kanały komunikacji, dostępne także w trudnych czasach pandemii. Edukujemy dzieci, młodzież i dorosłych. Setki tysięcy dzieci dowiedziały się, jak właściwie zachowywać się na terenie kolejowym. Są akcje na przejazdach z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei, kampanie informacyjne i apele do kierowców o rozwagę, rozsądek i przestrzeganie przepisów. Istotne są także szkolenia dla instruktorów nauki jazdy. Jeśli oni będą mieli większą wiedzę, tym lepiej będą przygotowani do jazdy przyszli kierowcy i zachowają zasady bezpieczeństwa przy przekraczaniu przejazdów kolejowo-drogowych.
Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” przynosi efekty. Ludzie są bardziej świadomi i tym samym liczymy, że nadal będzie zmniejszać się liczba zdarzeń na przejazdach.
W kampanię angażuje się wielu pracowników Polskich Linii Kolejowych, a także wiele osób, którym nie jest obojętne bezpieczeństwo na terenach kolejowych. Osobiście i w imieniu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dziękuję za zaangażowanie.
Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” nie przerwała swoich działań pomimo pandemii koronowirusa.
W 2020 roku musieliśmy przeorganizować działania w ramach kampanii i dostosować się do panujących obostrzeń oraz dynamicznej sytuacji pandemicznej. Nie przeszkodziło to jednak w dotarciu do setek tysięcy osób. Nie zabrakło dotychczasowych projektów, tj. Bezpieczny Piątek, czy Październik Miesiącem Edukacji. W dużej mierze musieliśmy jednak skupić się na działaniach, w których kontakt międzyludzki był ograniczony. Realizowaliśmy działania w mediach społecznościowych oraz współpracowaliśmy z influencerami. Przeprowadzaliśmy szkolenia dla instruktorów nauki jazdy i wykładowców Ośrodków Szkolenia Kierowców w trybie online. Uczestniczyły w nich setki osób, a nagrania ze szkolenia dotarły do kilkudziesięciu tysięcy osób.