W ciągu ul. Konstytucji 3 Maja i pętli tramwajowej przy ul. Olimpijskiej zmodernizowanych zostanie ok. 4,3 tys. metrów toru pojedynczego torowiska wraz z odwodnieniem i siecią trakcyjną.
Przebudowana będzie także niezbędna infrastruktura. Tak jak na wszystkich modernizowanych w ostatnich latach torowiskach tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko ma zostać zaprojektowane w technologii zielonej. Ponadto przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych zostaną perony. Na pętli Olimpijska powstanie również kontenerowa podstacja trakcyjna zasilająca linię tramwajową od pl. Daszyńskiego do tej pętli włącznie oraz stanowisko do napiaszczania tramwajów.
Drugie z zadań – modernizacja torowiska w ciągu ul. Kościuszki – od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta – obejmie modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną (na odcinku ok. 1,3 tys. metrów toru pojedynczego) i niezbędnej infrastruktury. Tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko będzie zielone. Powstanie także nowe odwodnienie torowiska, przebudowane zostaną sygnalizacje świetlne na wysokości skrzyżowania ulic Kościuszki/Wojska Polskiego oraz Kościuszki/Batorego, perony, wiaty i oświetlenie drogowe.
W obu przypadkach wykonawca ma za zadanie opracowanie dokumentacji projektowej (budowlanej i wykonawczej) oraz uzyskanie decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego.
Przystąpienie do realizacji obu zadań, czyli ogłoszenie przetargów na roboty budowlane, planowane jest po pozyskaniu zewnętrznego dofinansowania.
Elektrycznej rewolucji ciąg dalszy
W maju 2023 r. na ulice Torunia wyjechały cztery kolejne autobusy elektryczne. Ich dostawcą był Solaris Bus & Coach sp. z o.o., a koszt zakupu wyniósł ponad 11,7 mln zł brutto. Autobusy, jak wszystkie kupowane w ostatnich latach wozy, zostały wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Są niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Zakupiono także infrastrukturę do ich ładowania – dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne”, które stanęły na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów. Koszt zakupu ładowarek to 653,1 tys. zł brutto, a ich dostawcą była Ekoenergetyka-Polska S.A.
Zakup autobusów i ładowarek został dofinansowany z programu Zielony Transport Publiczny realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie wyniosło łącznie ponad 7 mln zł.
Biletomaty na przystankach
W 2023 r. w ośmiu punktach Torunia stanęły kolejne stacjonarne biletomaty. Cztery urządzenia zamontowano latem wzdłuż nowo wybudowanej trasy tramwajowej na północ Torunia: na przystankach tramwajowych „Targowisko” (peron zachodni w kierunku centrum) i „Żwirki i Wigury” (peron wschodni) oraz na przystankach tramwajowo-autobusowych „Koniuchy” (peron środkowy) i „Hubego” (peron północny).
Cztery kolejne biletomaty zainstalowano w grudniu. Stanęły na węźle przesiadkowym na al. Solidarności (peron wschodni w kierunku osiedla Wrzosy), na przystanku tramwajowym na pl. św. Katarzyny w kierunku Rubinkowa, na przystanku autobusowym „Przybyłów” na ul. Dziewulskiego (peron wschodni w kierunku centrum) oraz na dworcu kolejowym Toruń Główny w przejściu podziemnym przy ruchomych schodach).