Raport z Polski Tramwaje

MZK Toruń podsumowało 2023 rok

Pod znakiem dużych, ważnych dla miasta inwestycji i zakupów przebiegał mijający, 2023 rok w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Toruniu. Najważniejszym wydarzeniem było oddanie do użytku nowej trasy tramwajowej na północ Torunia.

Tramwaj na ul. Warneńczyka / MZK Toruń
Tramwaj na ul. Warneńczyka / MZK Toruń

Budowa nowej trasy tramwajowej do północnej części Torunia była głównym zadaniem największego w grodzie Kopernika komunikacyjnego przedsięwzięcia ostatnich lat, czyli projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Cały projekt składał się z ośmiu zadań, które usprawniły funkcjonowanie transportu publicznego w naszym mieście. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, a realizacją zadań zajmował się Miejski Zakład Komunikacji.

Prace budowlane rozpoczęły się jesienią 2021 r. Wykonawcą inwestycji było wyłonione w przetargu konsorcjum firm Balzola i Intop. Koszt robót to ponad 214 mln zł brutto, z czego znaczną część stanowi unijne dofinansowanie.

Nowa linia tramwajowa w Toruniu otwarta [ZDJĘCIA]

Po nowych torach

Nowa linia tramwajowa przebiega z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego aż do nowej pętli przy ul. Heweliusza.  To prawie 13 tysięcy metrów toru pojedynczego nowego torowiska, z czego ok 5,2 tysiąca wykonano w technologii zielonej. To także 27 nowych przystanków, w tym 14 „zielonych”, system informacji pasażerskiej, a dodatkowo (poza projektem) zostały zakupione i zamontowane cztery stacjonarne biletomaty.

Dzięki tej inwestycji długość torów tramwajowych w Toruniu wzrosła o ok. 25 procent, a torunianie zyskali dwie nowe linie tramwajowe: nr 3 na trasie Motoarena – Heweliusza i nr 6 – na trasie Olimpijska – Heweliusza. Daje to pasażerom możliwość wygodnych połączeń. Linia nr 3 to dystans 10,5 km pokonywany w 33 minuty, a linia nr 6 –  najdłuższa linia w mieście – liczy 13,75 km, a przejazd zajmuje 38 minut.

Powstaniu infrastruktury torowej towarzyszyła przebudowa układu drogowego i infrastruktury podziemnej. W efekcie torunianie zyskali nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe, nowe przyłącza energetyczne i wodociągowe, kanalizację deszczową i sanitarną oraz sieć teletechniczną, które będą im służyły przez kolejne długie lata.

Pierwszy przejazd techniczny

Pierwszy przejazd techniczny nowo wybudowaną trasą odbył się 3 sierpnia, a 25 sierpnia, po 697 dniach budowy, nastąpiło otwarcie nowej linii. Parada tramwajów powiozła pasażerów na zorganizowany z tej okazji festyn BiT-City „Załaduj się dobrą energią”, który odbył się przy ul. Grasera. Ponadto przystanki na trasie, które nie są obrośnięte roślinnością udostępniono toruńskim artystom, którzy wypełnili je swoimi kolorowymi, optymistycznymi grafikami. Tak powstało siedem Przystanków Dobrej Energii, które mają wprawiać pasażerów w dobry nastrój. Jest więc m.in. Przystanek Uśmiechu, Życzliwości i Pogody Ducha.

Nowa trasa tramwajowa cieszy się wśród pasażerów popularnością. Z szacunkowych danych wynika, że od 1 września do 31 października linią nr 3 – podróżowało 300 tysięcy, a linią nr 6 – 360 tysięcy pasażerów.

Dodaj komentarz