Aktualności

Paryskie metro rozbudowuje system automatycznej obsługi pociągów

Państwowe przedsiębiorstwo transportu publicznego w Paryżu Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) wybrało Alstom jako dostawcę systemu automatycznej obsługi pociągów I-CBTC dla linii 10, 7bis, 3bis i 3 paryskiego metra.

Wagon MF19 / Wizualizacja Alstom

Kontrakt przewiduje, iż 91 nowych pociągów MF19, zaprojektowanych i wyprodukowanych przez Alstom w zakładach w Valenciennes i Crespin, zostanie wyposażonych w opracowane dla RATP rozwiązanie (I-CBTC). Konsorcjum będzie odpowiadać za rozwój, walidację, industrializację, instalację, testowanie i uruchomienie swojego pokładowego rozwiązania.

Potwierdzona część umowy obejmuje adaptację rozwiązania I-CBTC i jego wdrożenie na liniach 10, 7bis i 3bis (44 pociągi). RATP może przyznać etapy warunkowe, takie jak uruchomienie na linii 3 (47 pociągów), utrzymanie w stanie gotowości do pracy przez 15 lat lub modernizacje funkcjonalne.

Wdrożenie pokładowego systemu automatycznej obsługi pociągów I-CBTC jest częścią programu OCTYS, mającego na celu modernizację systemu automatycznej obsługi w paryskim metrze. Dzięki skalowalności i możliwości rozbudowy zapewnionej przez koncepcję wymienności OCTYS, rozwiązanie CBTC może być wprowadzane w kilku fazach przy jednoczesnym zagwarantowaniu jego jednolitości w całej sieci. Linie 10, 7bis i 3bis będą początkowo funkcjonować z ograniczoną infrastrukturą naziemną i bez łączności radiowej. Na linii 3 nowe pociągi MF19 wyposażone w rozwiązanie I-CBTC firmy Alstom będą mogły jeździć na istniejącej infrastrukturze naziemnej.

Prezes Alstom France Jean-Baptiste Eyméoud powiedział:

– to dla nas wielki zaszczyt, że po raz kolejny możemy pracować nad modernizacją systemu paryskiego metra. Nasze rozwiązanie I-CBTC działa już na długości 34 km na liniach 5 i 9, a od momentu wprowadzenia do eksploatacji pokonano już ponad 80 milionów kilometrów. Jest ono również wdrażane na liniach 6 i 11 paryskiego metra. Ten nowy kontrakt jest dowodem zaufania firmy RATP do naszego doświadczenia w zakresie sygnalizacji miejskiej oraz zobowiązaniem do ścisłej współpracy w ciągu najbliższych trzydziestu lat. Wzmacnia on działalność grupy Alstom w zakresie sygnalizacji we Francji, gdzie jest ona największym pracodawcą w tym sektorze, zatrudniającym ponad 1700 pracowników.

I-CBTC to wymienny system automatyki typu “Communication-Based Train Control” (CBTC), który spełnia kryteria RATP dla standardu OCTYS. Opracowany we współpracy z RATP, I-CBTC jest w stanie realizować funkcje zdalnej obsługi, monitorować bezpieczeństwo operacji oraz kontrolować systemy trakcji i hamowania w celu automatycznego prowadzenia metra, z różnymi poziomami automatyzacji, zgodnie z konfiguracją wybraną przez RATP. Poprawia to częstotliwość kursowania na linii. Blisko 130 wagonów paryskiego metra (MF01) kursujących na liniach 5 i 9 jest obecnie wyposażonych w rozwiązanie pokładowe I-CBTC firmy Alstom. Pociągi MP14 i MP89, które mają wejść do ruchu odpowiednio na liniach 11 i 6, również będą wyposażone w rozwiązanie Alstom. Te dwie linie są również wyposażone w system radiowy Alstom do przesyłania danych między pociągiem a ziemią, który jest częścią rozwiązania I-CTBC.

W projekcie tym będą uczestniczyć trzy francuskie zakłady Alstom:

  • Aix-en-Provence opracuje, dostarczy i zapewni ogólną inżynierię systemu;
  • Saint-Ouen będzie odpowiedzialny za pomoc w uruchomieniu, bezpieczeństwo cybernetyczne, instalację, testowanie, przekazanie do eksploatacji i utrzymanie w stanie gotowości do pracy;
  • Villeurbanne dostarczy niektóre urządzenia elektroniczne oraz zapewni niezawodność i łatwość konserwacji (RAM).

Alstom wprowadził swoje systemy automatycznej obsługi pociągów CBTC na 109 liniach metra w 23 krajach, przy czym 28 z tych linii jest w pełni zautomatyzowanych. Łącznie stanowi to ponad 1500 km linii metra w eksploatacji. Alstom oferuje sprawdzone rozwiązania oparte na 15-letnim doświadczeniu w zakresie systemów radiowych CBTC.