Wywiady

Użyteczność vs innowacyjność

Z Romanem Puchałą i Erykiem Woźniakiem rozmawialiśmy o innowacyjnych rozwiązaniach informatycznych firmy TELESTE.

Raport Kolejowy: Proszę nam powiedzieć – jakie systemy elektroniczne powinny być stosowane w komunikacji zbiorowej?

Eryk Woźniak: Pasażer korzystający obecnie z komunikacji zbiorowej oczekuje wysokiego komfortu, bezpieczeństwa oraz informacji o aktualnej sytuacji na trasie. W Polsce mamy szeroką ofertę przewozową: pociągi, tramwaje, autobusy, metro, pojazdy na minuty, taksówki. Często też większość pasażerów posiada własne auto. Jazda pociągiem jest częściej wyborem niż koniecznością. Przewoźnicy zaczynają to rozumieć i zastanawiać się co jeszcze można zrobić, aby zachęcić pasażerów do korzystania z ich usług.

RK: W jaki sposób chcecie Państwo ułatwić pasażerom podróżowanie komunikacją zbiorową?

EW: Podstawa to płynne przemieszczanie się różnymi środkami komunikacji oraz bezpieczeństwo podróżnych. Firma TELESTE ma bardzo bogate doświadczenie w tym zakresie. W tym roku świętujemy 65- lecie. Pociąg to nie tylko wygodne fotele i nowoczesne toalety, ale również systemy bezpieczeństwa, systemy emisji reklam i rozrywki oraz systemy informacji pasażerskiej.

Roman Puchała: Informacji nie tylko w zakresie bieżącej trasy, ale również informacji w zakresie możliwych przesiadek i połączeń do zadanego punktu docelowego. To z kolei wymusza personalizację informacji pasażerskiej a to powoduje konieczność wymiany informacji pomiędzy różnymi systemami stacjonarnymi, pojazdowymi oraz urządzeniami mobilnymi podróżnego. Takie prowadzenie „za rękę” pasażera od punktu A, poprzez B, do C, nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w komunikacji aglomeracyjnej, gdzie ilość możliwych przesiadek i dróg dotarcia do punktu docelowego jest dość znaczna.