Wywiady

Użyteczność vs innowacyjność

Z Romanem Puchałą i Erykiem Woźniakiem rozmawialiśmy o innowacyjnych rozwiązaniach informatycznych firmy TELESTE.

Raport Kolejowy: Proszę nam powiedzieć – jakie systemy elektroniczne powinny być stosowane w komunikacji zbiorowej?

Eryk Woźniak: Pasażer korzystający obecnie z komunikacji zbiorowej oczekuje wysokiego komfortu, bezpieczeństwa oraz informacji o aktualnej sytuacji na trasie. W Polsce mamy szeroką ofertę przewozową: pociągi, tramwaje, autobusy, metro, pojazdy na minuty, taksówki. Często też większość pasażerów posiada własne auto. Jazda pociągiem jest częściej wyborem niż koniecznością. Przewoźnicy zaczynają to rozumieć i zastanawiać się co jeszcze można zrobić, aby zachęcić pasażerów do korzystania z ich usług.

RK: W jaki sposób chcecie Państwo ułatwić pasażerom podróżowanie komunikacją zbiorową?

EW: Podstawa to płynne przemieszczanie się różnymi środkami komunikacji oraz bezpieczeństwo podróżnych. Firma TELESTE ma bardzo bogate doświadczenie w tym zakresie. W tym roku świętujemy 65- lecie. Pociąg to nie tylko wygodne fotele i nowoczesne toalety, ale również systemy bezpieczeństwa, systemy emisji reklam i rozrywki oraz systemy informacji pasażerskiej.

Roman Puchała: Informacji nie tylko w zakresie bieżącej trasy, ale również informacji w zakresie możliwych przesiadek i połączeń do zadanego punktu docelowego. To z kolei wymusza personalizację informacji pasażerskiej a to powoduje konieczność wymiany informacji pomiędzy różnymi systemami stacjonarnymi, pojazdowymi oraz urządzeniami mobilnymi podróżnego. Takie prowadzenie „za rękę” pasażera od punktu A, poprzez B, do C, nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w komunikacji aglomeracyjnej, gdzie ilość możliwych przesiadek i dróg dotarcia do punktu docelowego jest dość znaczna.

RK: … a gdzie w tym wszystkim jest bezpieczeństwo?

EW: Dzięki zintegrowaniu systemu rejestracji wideo oraz komunikacji S.O.S. z systemem obsługi pojazdu, prowadzący pojazd, czy też jego obsługa, rozmawiając z pasażerem ma podgląd z kamery na otoczenie wokół niego. Dzięki temu jest w stanie bardziej obiektywnie ocenić sytuację. W sytuacji awaryjnej, gdy obsługa pojazdu/prowadzący nie może odebrać połączenia od pasażera, jego połączenie z interkomu może być przekierowane do dyspozytora ruchu lub na dowolny, zdefiniowany wcześniej numer kontaktowy.
Zresztą analogicznie jest z systemem monitoringu wizyjnego, niepożądane sytuacje mogą być wychwytywane automatycznie i również przekazywane we wskazane miejsce – np. bezpośrednio do Policji.
System monitoringu działa nie tylko w przestrzeni pasażerskiej ale również w kabinie prowadzącego pojazd. Poza tym rejestrowany jest obraz z kamery czołowej, z kamery pantografu jak i z kamer zewnętrznych monitorujących przestrzeń drzwi. Dzięki zastosowaniu panelu dotykowego maszynista, czy też motorniczy ma pełen podgląd na sytuację w pojeździe i wokół niego. Staramy się też dbać o maszynistę/motorniczego – poniekąd może i dublujemy funkcję czuwaka w pociągach, ale w oparciu o monitoring wizyjny pracujemy nad rozwiązaniem oceniającym zmęczenie/senność maszynisty. Bezpieczeństwo jest dla nas na pierwszym miejscu.

Dodaj komentarz