Jak konflikt zbrojny zmienił Koleje Ukraińskie?
Uświadomiliśmy sobie swoje mocne strony. Dyscyplina i doświadczenie pozwoliły nam realizować swoje założenia bez zbędnych przestojów. To nasz wkład w drogę do zwycięstwa Ukrainy. Byliśmy i jesteśmy elastyczni – znajdujemy rozwiązania, które są potrzebne tu i teraz. W pierwszych miesiącach wojny nie tylko ewakuowaliśmy miliony ludzi, ale także zapewniliśmy transport ładunków humanitarnych do najbardziej zniszczonych miast.
W naszych fabrykach powstało zaś 10 tys. czeskich jeży dla wojska. Stworzyliśmy unikalny program „Żelazna dyplomacja”, w ramach którego przywódcy z całego świata odwiedzali Kijów, docierając do niego pociągiem. Czuwaliśmy nad ich bezpieczną podróżą. Po falach ataków na infrastrukturę mieszkalną zamieniliśmy nasze dworce w miejsca, gdzie ludzie mogli się ogrzać i naładować swoje urządzenia mobilne.
Realizując te wszystkie działania, utrzymywaliśmy także tempo transformacji spółki. Przez miniony rok powstało 117 wagonów towarowych, a 23 tys. innych wagonów zostało odrestaurowanych. Wyprodukowaliśmy rekordowe 832 podkłady kolejowe – to o 374 proc. więcej niż w roku 2021. Remont przeszło także 57 lokomotyw, kolejnych 3406 pojazdów naprawiliśmy. Kupiliśmy także 65 nowych wagonów kolejowych. Wojna nas nie zatrzymała – uczyniła nas bardziej efektywnymi. To jest niezbędne dla wygrania tej wojny.
Jakie plany ma spółka Ukrzaliznytsia na najbliższe miesiące?
Ukraina jest coraz bliżej wstąpienia do Unii Europejskiej. Nasze plany związane są z dostosowaniem infrastruktury kolejowej do norm europejskich. Obecnie koncentrujemy się na tworzeniu nowych tras i budowaniu potencjału tych istniejących. Chodzi zarówno o rozwój przewozów pasażerskich, jak i towarowych. Oczywiście, dużo uwagi poświęcamy rozwojowi połączeń z Polską.
Zelektryfikowaliśmy linię kolejową Kowel – Izów – granica państwa, co pozwoli na zwiększenie możliwości przewozów towarowych. Wykorzystamy w rozwoju kraju także przywróconą trasę kolejową Kowel – Jahodyn. W sierpniu zwróciliśmy się do strony polskiej o pozwolenie na przejazdy wagonów szerokotorowych na torach PKP LHS. Czekamy na decyzję. Przywróciliśmy także trasę graniczną Rawa Ruska – Hrebenne – granica państwa. Jesteśmy gotowi do budowy wygodnego węzła komunikacyjnego, który zwiększy przepływ pasażerów na linii ze Lwowa do Warszawy.
W końcu przywróciliśmy także historyczną trasę kolejową „Linia 102” do Polski. W naszych planach jest również wprowadzenie Kolei Dużych Prędkości, prowadzących do Europy. Testujemy granice naszej efektywności, by wygrać z rosją. Rozwijamy naszą kolej, by wjechać do Europy z dużą prędkością.
*zgodnie z niepisanymi zasadami przyjętymi przez Ukrzaliznytsię, nazwa państwa celowo zapisana została małą literą.