Inwestycje Pasażer Wydarzenia

Pierwsze pociągi przejechały wielkopolskim bajpasem

PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły dziś czterystumetrowy bajpas – tymczasowy tor i wiadukt k. Krzyża Wielkopolskiego dla pociągów jadących na trasie PoznańSzczecin. Rozwiązanie to umożliwi dalsze prace na modernizowanej linii z Wielkopolski do Szczecina. Koszt inwestycji to ok. 4,1 mld zł.

Fot. PKP PLK

Tymczasowy objazd na nasypie ziemnym, wzdłuż modernizowanej linii kolejowej PoznańSzczecin, powstał niedaleko Krzyża Wielkopolskiego. Wykorzystana jest konstrukcja stalowa nad torami między Tczewem a Kostrzynem. Takie rozwiązanie umożliwi sprawną przebudowę wiaduktu kolejowego na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny. Nowa, mocniejsza przeprawa z oddzielnymi konstrukcjami dla każdego toru, na lata zapewni bezpieczne przejazdy pociągów.

– Przy modernizacji linii kolejowych szukamy najlepszych sposobów, by podróżnym zapewnić wygodny przejazd, a wykonawca mógł realizować inwestycje. Czterystumetrowy kolejowy bajpas koło Krzyża Wielkopolskiego to nietypowe rozwiązanie, które umożliwi realizację projektu na linii PoznańSzczecin, ważnej krajowej i międzynarodowej trasie – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu ds. realizacji inwestycji.

 

Wprowadzone przez PKP PLK rozwiązanie pozwoli podróżować z Wielkopolski do Pomorza Zachodniego bez przesiadek do autobusowej komunikacji zastępczej. Wykonawcy zaś da możliwość kontynuowania prac bez przeszkód.

Do wykonania wysokich na ok. 8,5 m budowli ziemnych zużyto ponad 18 tys. ton ziemi oraz stalowej konstrukcji o wadze 117 ton i rozpiętości ok. 30 metrów.

Objazd będzie wykorzystywany przez rok. Po zakończeniu przebudowy obecnego obiektu na linii PoznańSzczecin bajpas zostanie rozebrany, a pociągi pojadą po zmodernizowanym wiadukcie kolejowym.

PLK szykują atrakcyjne przejazdy na linii PoznańSzczecin

Na modernizowanej przez PLK linii PoznańSzczecin, podróżni zyskali już lepszy dostęp do kolei z nowych peronów na 14 stacjach i przystankach, m.in. w Poznaniu (Woli), Szamotułach, Choszcznie, Reptowie i Szczecinie (Zdunowie). Komfort zwiększają wiaty i jasne oświetlenie, są udogodnienia dla osób mających trudności z poruszaniem się. Oczekiwany standard na trasie zapewnią nowoczesne platformy łącznie w ponad 30 miejscowościach.

Dla sprawnych przejazdów, przy utrzymaniu ruchu pociągów, etapowo wymieniana jest infrastruktura. Prace postępują na wszystkich odcinkach modernizowanej trasy. Nowy tor z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania jest już m.in. między Poznaniem a Kiekrzem, Pęckowem a Wronkami, oraz Słonicami a Choszcznem.

Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” to jedno z największych przedsięwzięć w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję wartą ok. 4,1 mld zł współfinansuje Unia Europejska z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Wartość dofinansowania wynosi ok. 1,8 mld zł. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest do końca 2022 r.

Inwestycja zwiększy komfort podróży, podniesie poziom bezpieczeństwa i skróci czas przejazdu. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi dalekobieżne pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km/h poniżej 2 godzin. Zmodernizowana trasa zapewni lepsze warunki przewozu towarów ważną częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska do Pomorza Zachodniego.

Dodaj komentarz