Aktualności Inwestycje

CPK kupi ponad 100 pociągów

Prędkość eksploatacyjna do 250 km/h, dwa systemy zasilania, system informacji pasażerskiej uwzględniający dane lotniskowe, energooszczędność i komfort – m.in. takie wymagania będą musiały spełnić pociągi dla linii Kolei Dużych Prędkości. Spółka taborowa CPK zakupi ponad 100 elektrycznych składów zespolonych, które będą następnie wynajmowane przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego. Uchwała taborowa CPK została przyjęta przez rząd.

Grafika. Centralny Port Komunikacyjny

Zatwierdzona Koncepcja zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu CPK przewiduje powołanie przez CPK spółki zależnej, której głównym zadaniem będzie zakup i zarządzanie taborem, niezbędnym do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).

Według przyjętej uchwały nowy tabor będzie zgodny z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI) i będzie spełniał szereg wymogów technicznych i jakościowych zapewniając komfort i bezpieczeństwo podróżnym:

  • prędkość max do 250 km/h,
  • zasilanie 3 kV DC i 25 kV AC,
  • spełniający wymagania osób niepełnosprawnych,
  • energooszczędność, systemy odzyskiwania energii,
  • kompatybilność systemów bezpieczeństwa,
  • system sterowania i kierowania ruchem ETCS według najnowszych wymagań interoperacyjności,
  • system informacji pasażerskiej (SIP) z uwzględnieniem informacji lotniskowej i pokładową technologią digital signage,
  • wyposażenie w udogodnienia dla pasażerów, np. strefy wielofunkcyjne, indywidualne oświetlenie i ładowarki USB.

Nawet najlepsza infrastruktura kolejowa nie sprawdzi się bez nowoczesnych pociągów. Dlatego zakupy taborowe na potrzeby projektowanych linii kolejowych CPK powinny być przeprowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy. Jesteśmy przekonani, że w produkcję pociągów będą zaangażowane polskie firmy i że ten zakup będzie impulsem także dla naszej gospodarki – Mówi Wiceminister Funduszy i polityki regionalnej, Marcin Horała, Pełnomocnik Rządu ds. CPK

 

Projekt taborowy to element inwestycji kolejowych CPK, których celem jest budowa linii KDP, uzupełnienie sieci kolejowej, skrócenie czasów przejazdu i zwiększenie udziału kolei w transporcie pasażerów i towarów.

Zgodnie z harmonogramem, priorytetem będzie zakup taboru przeznaczonego do przewozu pasażerów na pierwszej linii KDP w Polsce WarszawaCPKŁódź, która zostanie uruchomiana wraz z rozpoczęciem działalności komercyjnej lotniska CPK.

Na podstawie uchwały spółka CPK będzie mogła powołać tzw. pool taborowy. Jest to rozwiązanie, które sprawdza się na wielu rynkach kolejowych Europy Zachodniej. Operatorzy działający w tym modelu wykorzystują pociągi zakupione od producentów w dużej liczbie, które następnie wynajmują przewoźnikom w trybie przetargowym w ramach wieloletnich umów. Np. w Wielkiej Brytanii w 2019 r. 87 proc. taboru wykorzystywanego przez przewoźników należało do trzech tego typu firm.

Realizacja kolejowej części programu CPK wygeneruje zapotrzebowanie na nowoczesny tabor kolejowy niedostępny aktualnie na rynku polskim. CPK to pierwszy program, który podchodzi do transportu kolejowego kompleksowo, stwarzając szanse dla przewoźników kolejowych do oszczędności w nakładach inwestycyjnych i jednoczesnego rozwoju. Uważamy, że podobnie jak w przypadku podejścia do liberalizacji rynku kolejowego warto wykorzystać międzynarodowe doświadczenie i know-how. Koncepcja poolu taborowego to atrakcyjna dla przewoźników oferta najmu nowoczesnego taboru kolejowego dostosowanego do infrastruktury CPK – Mówi Mikołaj Wild, Prezes CPK

 

Dodaj komentarz