O współpracy mówił także prezes spółki RB Rail Agnis Driksna.
-Biorąc pod uwagę skalę i wpływ projektu Rail Baltica nie tylko na kraje bałtyckie, ale także na całą Europę, chcemy wykorzystać pełen potencjał płynący z zacieśniania współpracy z innymi megaprojektami infrastrukturalnymi w regionie. Dokonaliśmy już znaczącego postępu w tym zakresie poprzez ustanowienie regularnej współpracy z CPK i będziemy zaszczyceni, mogąc ją teraz rozszerzyć o narodowego zarządcę infrastruktury kolejowej w Czechach – mówił Driksna.
Do tych słów odniósł się również Dyrektor ds. Spraw Międzynarodowych spółki Správa Železnic.
– Współpraca między zarządcami infrastruktury kolejowej w regionie jest przez nas postrzegana jako kamień węgielny rozwoju w regionie Trójmorza. Biorąc pod uwagę długoterminowy charakter naszych projektów, powinniśmy pamiętać, że korzyści z nich będą ogromne nie tylko dla naszych krajów, ale także dla całej Europy – Podkreśla Radek Čech, Dyrektor Ds. Spraw Międzynarodowych spółki Správa Železnic.
Kolej wsparciem militarnym
Wspólne przedsięwzięcia inwestycyjne mają wsparcie międzynarodowych sojuszników, którzy zwracają uwagę, że projektowana infrastruktura będzie miała charakter podwójnego przeznaczenia, czyli cywilno-wojskowy.
O istotnej roli infrastruktury kolejowej mówił w trakcie spotkania Mark Brzezinski, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce.
– Obecna sytuacja na Ukrainie pokazuje, jak niezwykle ważna dla bezpieczeństwa regionu jest infrastruktura strategiczna, w tym kolejowa. To są inwestycje w długoterminową stabilność regionu, które są równie ważne jak współpraca w zakresie bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa energetycznego i szeroko pojętej obronności – zaznaczył
Według Europejskiej Koordynator Korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie, inwestycje kolejowe pozwolą przenieść część ruchu z dróg na tory.
– Rail Baltica i inwestycje kolejowe CPK są niezmiernie ważne dla dalszej integracji regionu z siecią transportową Unii Europejskiej i pozwolą na osiągnięcie znaczących korzyści w zakresie ochrony klimatu poprzez przeniesienie części ruchu z dróg na tory – mówiła Catherine Trautmann.
Raport Steer
System KDP na terenie Trójmorza będzie efektywny ekonomicznie, co potwierdza zaprezentowany podczas Railway Direction Days raport międzynarodowej firmy konsultingowej Steer wykonującej analizy m.in. dla Komisji Europejskiej. Szacowany całkowity koszt całej sieci KDP w regionie Trójmorza to ok. 60 mld euro.
Według Steer, łączna wartość korzyści z sieci KDP dla krajów Trójmorza wyniesie ponad 120 mld euro. Oznacza to, że w perspektywie 50 lat od oddania do eksploatacji większości planowanej sieci szybkich kolei, będzie ona generować dwukrotnie większą korzyść netto w porównaniu do nakładów inwestycyjnych poniesionych na jej budowę. Jak wyliczają twórcy raportu, 55 mld euro to oszczędność czasu podróży pasażerów. Zaś 57 mld euro to inne korzyści z projektu, w tym m.in. korzyści wynikające ze spadku liczby wypadków transportowych.
Komfortowe, krótsze podróże
Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że wystąpią duże skrócenia czasów przejazdu, np. na odcinku Łódź – Wrocław z 3 godz. do ok. 1 godz. Z Warszawy do Wilna dojedziemy w ok. 4 godz. (obecnie to 9 godz.), do Rygi jazda będzie trwać 5 godzin (dziś nie ma takiego bezpośredniego połączenia pociągiem, a czas podróży autobusem to ponad 8 godz.). Do Ostrawy dojedziemy ze stolicy Polski w niecałe 2 godz. (obecnie to 4,5 godz.), zaś do Budapesztu w 5,5 godz. (obecnie to 11,5 godz.).