Raport z Polski Wywiady

Marcin Horała: Raport NIK laurką dotychczasowego projektu CPK [WYWIAD]

W dyskursie publicznym powstała narracja, że skoro coś nie znalazło się w uchwale o koncepcji CPK, po której powstał szereg kolejnych aktów prawnych, to cały projekt zawiera luki. Chodzi tu na przykład o uzasadnienie ekonomiczne. Widać także, że kontrolerzy nie zawsze wykazywali się odpowiednim opanowaniem tematu, bo stwierdzenie o braku studium wykonalności dla programu CPK jest absurdem. W perspektywie programu, który przewiduje budowę lotniska, węzła kolejowego, 2000 km linii kolejowych, kilkuset kilometrów dróg krajowych i autostrad to jak miałoby wyglądać studium wykonalności? Jest to niemożliwe do stworzenia, bo mówimy o kilkudziesięciu procesach inwestycyjnych. Dla każdego z nich musi być studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które de facto zawiera w sobie studium wykonalności. Ten proces już trwa w większości projektów kolejowych.