Tramwaje Wydarzenia Wywiady

Mariusz Sikora, prezes MPK Częstochowa: Mieszkańcy pokochali Twista 2.0 [WYWIAD]

Pozostając przy taborze, MPK posiada odrestaurowane historyczne wagony. Jakie skarby skrywa zajezdnia i kiedy można je zobaczyć w pełnej krasie?

Pojazdy 4n z doczepą i 102Na, to zabytki tramwajowe, które wyjeżdżały okolicznościowo przed pandemią często na trasy. Jest też zachowany dla potomnych jako zabytek Ikarus o numerze bocznym 288, skarbów jest jeszcze więcej. Czekają na swoją kolej, kiedy miłośnicy komunikacyjnych zabytków, często pracujący także w MPK zajmą się nimi, przy naszym udziale. Mamy też na stanie zakupiony zabytkowy autobus piętrowy Bristol Ledekka obsługujący linię turystyczną 034. Tutaj jednak też czekamy na stałą poprawę szeroko rozumianej sytuacji pandemicznej. Mamy nadzieję, że wrócimy z tą popularną atrakcją komunikacyjną w kolejnych sezonach letnich.

Chyba nie ma takiego drugiego miasta jak Częstochowa, gdzie powstało tyle planów rozwoju sieci tramwajowej. Chociażby ostatni dotyczył jej rozbudowy dzielnicy Parkitka – jaka jest szansa na realizację tego przedsięwzięcia?

Realizacja planów rozwojowych komunikacji tramwajowej uzależniona jest od tego czy tego typu przedsięwzięcia będą wpisywały się w przyszłe prognozy finansowania ze środków UE. Ze środków własnych żadne miasto poważnych planów inwestycyjnych w tym zakresie nie zrealizuje. My najpierw jednak skupiliśmy się w ostatnich latach na realizacji wielkiej przebudowy starej linii tramwajowej, która dobiega końca. Bez niej każde inne przedsięwzięcie w kierunku rozbudowy tej sieci w przyszłości nie byłoby możliwe.

Zdjęcia: MPK Częstochowa, PESA Bydgoszcz