Konsorcjum Alstom wygrywa kontrakt na tabor kolejowy dla projektu Mayan Train.
Meksykański Narodowy Fundusz Promocji Turystyki (Fonatur) ogłosił 26 maja, że konsorcjum kierowane przez Alstom (dawniej Bombardier Transportation México) wygrało przetarg na zakup 42 pociągów i systemów kolejowych na odcinku 902 mil (1452 mil). Projekt zakłada linie kolejową wzdłuż atrakcji turystycznych na półwyspie Jukatan.
Fonatur twierdzi, że oferta Alstom uzyskała najwyższy wynik i najniższy koszt. Alstom zaoferował 1,84 mld USD (36,6 mld pesos) w porównaniu z ofertą konsorcjum CAF wynoszącą 1,89 mld USD (37,5 mld pesos), co oznacza oszczędności w wysokości 44,79 mln USD (890 mln pesos).
W skład konsorcjum Alstom wchodzą Gami Ingeniería e Instalaciones, Construcciones Urales i Construcciones Urales Procesos Industriales.
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie, wykonanie, testy i uruchomienie:
- 42 pociągów składających się z 32 elektrodiesli i 10 diesli,
- Systemów kolejowych, w tym sygnalizacja ETCS poziomu 1 i ochrony pociągu, systemów telekomunikacyjnych i radiowych,
- Infrastruktury, w tym centra kontroli pociągów, warsztaty utrzymania i zajezdnie.
Kontrakt obejmie również obsługę posprzedażową oraz utrzymanie floty i sprzętu, a także transfer wiedzy. Testowanie sprzętu rozpocznie się w 2023 roku przed otwarciem sieci pociągów Majów.
Pociągi będą obsługiwały pierwszych pięć odcinków linii z Palenque przez SF Campeche, Izamal i Cancun do Tulum. Istnieje również opcja zakupu dodatkowych 27 zestawów dla pozostałych dwóch odcinków trasy, które są nowo wybudowanymi odcinkami między Tulum, Bacalar i Escárcega. Sieć zostanie zelektryfikowana na odcinku o długości 428,7 mil (690 km) między Meridą na trzecim odcinku a Chetumalem na szóstym odcinku.