Odnowiony z dbałością o historyczne detale, komfortowy, bezpieczny, dostępny i proekologiczny – taki jest dworzec w Radymnie po zakończonej przebudowie. Już skorzystali z niego pierwsi podróżni.
Modernizacja obiektu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i była dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przez półtora roku pochodzący z 1898 roku dworzec wraz z najbliższym otoczeniem przeszedł prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Renowacji poddano elewacje budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Dzięki badaniom przywrócono im oryginalny kolor. Na wzór historycznej odtworzono też stolarkę okienną i drzwiową, a także poszycie dachowe wykonane z tzw. dachówki romańskiej. Uwagę przyciąga również semaforowo zawieszony zegar umieszczony na elewacji budynku od strony peronów.
– Modernizacja dworca w Radymnie jest przykładem, że PKP SA jako inwestor realizujący Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 bardzo umiejętnie potrafi łączyć wartości historyczne tego typu obiektów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Dla mnie otwarcie dworca w Radymnie jest powodem do satysfakcji, ponieważ od początku obserwowałem jego modernizację – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
– W niecały rok po zakończeniu budowy dworca w Sędziszowie Małopolskim pasażerowie mogą już korzystać z kolejnego obiektu będącego owocem Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, czyli przebudowanego dworca w Radymnie. Jestem przekonany, że ten historyczny obiekt, po zakończonej właśnie modernizacji sprosta wszelkim oczekiwaniom podróżnych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Dworzec w Radymnie to kolejny już budynek na kolejowej mapie Polski, który łączy w sobie historię i teraźniejszość. Obiekt odzyskał historyczny blask przy jednoczesnym zachowaniu współczesnych standardów związanych z ekologią, bezpieczeństwem i dostępnością. Koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
– Dworzec w Radymnie jest doskonałym przykładem na to, że PKP S.A. prowadzi inwestycje nie tylko w dużych miastach, ale również mniejszych miejscowościach. Mamy nadzieje, że zmodernizowany obiekt będzie dobrze służył podróżnym oraz mieszkańcom. Kolejnym dworcem, który udostępnimy jeszcze w tym roku w województwie podkarpackim, będzie budynek na stacji Czarna Tarnowska – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Fundusze Unijne poprzez znaczne dofinansowanie różnego rodzaju projektów kolejowych przyczyniają się do poprawy oblicza polskiej kolei. Równolegle widać wpływ środków UE na poprawę wizerunku mniejszych miejscowości, w których obiekty infrastruktury kolejowej, niejednokrotnie o znaczeniu historycznym, często podkreślają wyjątkowy charakter zabudowy miejskiej. Takim przykładem jest otwierany dzisiaj dworzec w Radymnie, zmodernizowany dzięki środkom z POIiŚ – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.