Gdy przychodzi jednak do wyboru strategii, ważąc z jednej strony koszty początkowe (zakupu lub modernizacji) oraz koszty dalszej eksploatacji, a z drugiej strony możliwości finansowe, okazuje się, że wydanie jednoznacznego wyroku nie jest łatwe. Patrząc na cenę samej inwestycji modernizować możemy szybciej (3-4 miesiące potrzebne na P5 z modernizacją do 2-3 lat w przypadku zakupu nowego EZT) i taniej (8-9mln do 13-14 mln) – a skoro taniej, to naprawami teoretycznie objąć można więcej pojazdów i uzyskać efektywniejsze odmłodzenie floty w krótkim czasie. Ten sam budżet pozwoli na zakup mniejszej liczby nowych pojazdów i wolniejsze obniżanie średniego wieku taboru. Ten wniosek jednak jest nie do obrony jeśli weźmiemy pod uwagę także koszty eksploatacji i dostępność taboru. Założenie o tańszej modernizacji jest tylko w części prawdziwe – gdy uwzględnia jedynie wstępny koszt inwestycji. Doświadczenia Kolei Dolnośląskich zarówno w zakresie eksploatacji taboru zmodernizowanego w standardach EN57AL i EN57AKD, jak i nowego (rodzina Newag Impuls, Pesa Link) przemawiają jednak za zakupami nowych pociągów w fabrykach.
Powiązane artykuły
ÖBB-Personenverkehr AG zatwierdza zakup 21 ezt dla Vorarlbergu
Do czasu wdrożenia nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych zmodernizowane pociągi Cityjet Talent 1 będą nadal świadczyć większość usług przewozowych w Vorarlbergu. Ponadto udostępniona zostanie dodatkowa liczba miejsc siedzących. Na początku roku szkolnego – we wrześniu 2021 r. na tory wyjedzie pięć pociągów Talent 1 więcej, aby zapewnić komfort podróży wszystkim uczniom i pozostałym pasażerom. Post Views: 500
Szynobus Kolei Dolnośląskich wyjedzie na trójmiejskie tory
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście pozyskała kolejny szynobus. Pojazd SA 132-02 pojawił się w bazie w niedzielę 29 marca. szynobus trafił do Trójmiasta z Dolnego Śląska. – Zamieniliśmy się z Kolejami Dolnośląskimi, które w zamian otrzymają od nas elektryczny zespół trakcyjny – informuje trójmiejski przewoźnik. Wymiana taborem ustalona została na rok. Jednak przewoźnicy mogą […]
Tradycyjna kolej w Polsce. Stan trakcji parowej
Urząd Transportu Kolejowego udostępnił raport, którego celem jest wskazanie aktualnego stanu przewozów z wykorzystaniem parowych pojazdów trakcyjnych, głównie na liniach normalnotorowych, zapoznanie z ich funkcjonowaniem, potrzebami oraz barierami w użytkowaniu.