Inwestycje Raport z Polski

Rosną wiadukty na linii średnicowej w Warszawie

W tym roku zostaną ułożone pierwsze tory na trzech kilkunastometrowych wiaduktach, które usprawnią podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. W trakcie inwestycji w obszarze Warszawy Zachodniej, szacowanej na ok. 2 mld zł netto, m.in. zostanie kompleksowo przebudowanych blisko 30 km torów, a także 130 rozjazdów. Wszystkie prace mają zakończyć się z końcem przyszłego roku.

Prace na stacji Warszawa Zachodnia idą pełną parą (fot. Martyn Janduła / PKP PLK)
Prace na stacji Warszawa Zachodnia idą pełną parą (fot. Martyn Janduła / PKP PLK)

Najbardziej spektakularne elementy inwestycji – wiadukty kolejowe usprawnią podróżowanie i pozwolą na podniesienie prędkości pociągów. Tym samym zapewnią bezkolizyjny przejazd nad torami. Podróżni zyskają bezpośredni przejazd między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską. Z Radomia zaś pojadą m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.

Jak będą wyglądały estakady Warszawy Zachodniej?

Pierwszy wiadukt, najbliżej stacji Warszawa Zachodnia jest najdłuższy z trzech budowanych obiektów. Jego konstrukcja wyniesie ok. 400 metrów. Na specjalnie wzmocnionym podłożu wykonawca buduje betonowy korytarz. Betonowa będzie konstrukcja górnej kondygnacji wiaduktu. Na obiekcie będzie sześć torów. Trzy tory przebiegać będą dołem. Drugi wiadukt powstaje w podobnej technologii, bliżej przystanku Warszawa Włochy. Będzie jeden tor na górze, a także jeden na dole. Trzeci – stalowy wiadukt znajduje się w miejscu, gdzie górą krzyżują się tory z przystanku Warszawa Al. Jerozolimskie oraz Warszawa Włochy na dole. Na stalowej konstrukcji kratownicowej poprowadzone będą dwa tory od strony linii radomskiej. Pod nimi będzie pięć torów. Wykonawca buduje przyczółki, na które nasunięty będzie 120 m wiadukt. Do budowy trzech obiektów przewidziano 30 tys. m3 betonu – ok. 3,8 tys. betoniarek.

Poza budową wiaduktów infrastruktura kolejowa zostanie kompleksowo zmodernizowana

Na stacji Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował blisko 9 km torów, a także sieci trakcyjnej. Zamontowano 43 rozjazdy – elementy torów, bardzo ważne dla sprawnego i bezpiecznego prowadzenia ruchu. Zaawansowana jest budowa lokalnego centrum sterowania (LCS) z komputerowymi urządzeniami. LCS zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu na zmodernizowanej stacji.

Prace torowe przy bazie SKM (Fot. Artur Lewandowski / PKP PLK)
Prace torowe przy bazie SKM (Fot. Artur Lewandowski / PKP PLK)

Wykonawca buduje podziemne kondygnacje: przejście dla pieszych i tunel tramwajowy. Wykonał już strop nad tunelem prowadzącym od linii obwodowej i peronu nr 9 do peronów 1-8 stacji Warszawa Zachodnia. Przejście dla pieszych będzie miało około 700 metrów długości i 60 metrów szerokości. Przewidziano w nim lokale użytkowe, a także kasy biletowe.

Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji, a także szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie również łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów, a także sieć trakcyjna.

Dodaj komentarz