global Wydarzenia

Stadler przenosi zamówienia z Białorusi

Stadler przenosi zamówienia do zakładów w Unii Europejskiej i Szwajcarii. Firma podjęła tę decyzję w związku z obecną sytuacją geopolityczną na Wschodzie. Białoruś bowiem wspiera rosyjskie działania zbrojne w Ukrainie.

Oddział Stadlera w Mińsku (fot. stadlerrail.com)
Oddział Stadlera w Mińsku (fot. stadlerrail.com)

Sankcje, które świat nałożył m.in. na Białoruś, ograniczają dalszą działalność i zaburzają łańcuchy dostaw Stadlera. Niezbędne było podjęcie działań, które umożliwią firmie dalsze funkcjonowanie. Wprowadzono m.in. przeniesienie zamówień z Białorusi do zakładów w Unii Europejskiej i Szwajcarii. Aktualnie w zakładzie produkcyjnym w Fanipolu, mieście na Białorusi, realizowanych jest niespełna 2 procent portfela zamówień o wartości ok. 18 mld franków szwajcarskich. Prowadzenie lokalnej działalności operacyjnej odbywa się przy zachowaniu najwyższego bezpieczeństwa pracowników i ścisłym przestrzeganiu sankcji. Stadler zapewnia, że zamówienia klientów to najwyższy priorytet, a w ich realizacji nie przewiduje się żadnych znaczących opóźnień.

Przypomnijmy, w lutym producent pojazdów szynowych wydał oświadczenie, w którym poinformował o braku aktualnych zamówień z Ukrainy i Rosji. W związku z tym firma nie oczekuje żadnych zaległych płatności z tych krajów.

Stadler oznajmił, że jest przygotowany na różne scenariusze oraz wdrożenie ewentualnych działań w obrębie zarządzania ryzykiem. W oświadczeniu zaznaczono wówczas, że istnieje możliwość przeniesienia produkcji z Białorusi do Unii Europejskiej. Dziś wiemy, że doszło to do skutku.

Przedsiębiorstwo wskazało również na współpracę producenta pojazdów szynowych z Białorusią – przez ostatnie osiem lat Stadler konstruował pociągi i tramwaje w Fanipolu, zaledwie 30 km od Mińska.

W lutym Stadler poinformował o zlikwidowaniu trzystu miejsc pracy, czego przyczyną było zmniejszenie zdolności produkcyjnej. Aktualnie stanowi ona mniej niż dziesięć procent zdolności produkcyjnej całej grupy.

O zakładzie Stadler w Fanipolu

Zakład Stadlera w Fanipolu w 2013 r. został rozbudowany do powierzchni 50 tys. mkw. Firma wyposażyła go w najnowocześniejsze technologie.

W Mińsku powstawały głównie dwupoziomowe jednostki typu KISS, a także składy FLIRT oraz pojazdy zaprojektowane specjalnie dla rynków WNP, m.in. szerokotorowy tramwaj Metelitsa.

Pierwszym zleceniem realizowanym w tym zakładzie była produkcja 11 nowoczesnych cztero- i sześcioczłonowych piętrowych pojazdów trakcyjnych typu KISS dla rosyjskiego przedsiębiorstwa kolejowego Aeroexpress. Od sierpnia 2016 roku zakład w Mińsku realizował dostawę 23 niskopodłogowych trzyczęściowych tramwajów Metelista dla Sankt Petersburga.

Dodaj komentarz