Inwestycje

Trwa modernizacja linii Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej

Trwa modernizacja ponad jednego kilometra linii kolejowej Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej. Remontowany odcinek łączy Bytom z zalewem Nakło-Chechło. To jedna z największych atrakcji w regionie.

Fot. Mariuszbje / CC

Inwestycja realizowana jest na bytomskim odcinku GKW. Prace możliwe są dzięki wsparciu finansowemu z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Remont kosztować będzie 770 tys. zł.

Wykonawca zmodernizuje torowisko wąskotorowe w okolicy stacji Bytom Karb Wąskotorowy oraz w pobliżu Dąbrowy Miejskiej. Jakie prace zostaną wykonane? Przede wszystkim zdemontowane zostaną stare podkłady i szyny kolejowe. W dalszej części wykonana będzie nowa podbudowa z kruszywa. Docelowo zainstalowane będą nowe podkłady i tory kolejowe. Wykonawca na przeprowadzenie remontu ma 90 dni od dnia podpisania umowy. Zgodnie z harmonogramem, inwestycja gotowa będzie na przełomie października i listopada.

Górnośląska Kolej Wąskotorowa to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku.

Źródło: UM Bytom, Metropolia GZM