Wywiady

Zbigniew Ciemny: Nie skupiamy się wyłącznie na świadczonych usługach

Po ich zakończeniu, jak zmienią się możliwości zakładu?

Koniec prac w ramach III etapu rozbudowy przewidujemy na II kwartał 2021 roku. W trakcie rozbudowy zaplecza technicznego w PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Oddział Idzikowice zostaną wykonane następujące przedsięwzięcia:

  • Linia technologiczna naprawy zestawów kołowych do wagonów osobowych i lokomotyw w pełnym zakresie;
  • Linia technologiczna do naprawy wózków wagonów pasażerskich oraz wózków lokomotyw;
  • Naprawa wagonów osobowych „krótkich” oraz „długich” na poziomie utrzymania P4, P5 z modernizacją oraz modernizacje wagonów;
  • Naprawa lokomotyw elektrycznych na poziomie utrzymania P4;
  • Naprawy awaryjne taboru kolejowego.

W nowo powstałych obiektach powstaną specjalistyczne warsztaty do naprawy podzespołów rezerwy obiegowej zarówno dla wagonów jak i lokomotyw, dla PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. i „PKP Intercity” S.A, a uruchomienie linii naprawy zestawów kołowych pozwoli nam na uniezależnienie się w części od dostawców zewnętrznych, co obecnie ogranicza możliwości zwiększenia ilości wykonywanych napraw.

Rozszerzenie oferty o poziom utrzymania P5 wagonów osobowych i P4 lokomotyw elektrycznych znacząco zwiększy atrakcyjność spółki na rynku napraw taboru kolejowego. Pozwoli Właścicielowi, czyli „PKP Intercity” S.A. na lepsze gospodarowanie i wykorzystanie użytkowanego taboru.

Podsumowując, zakończenie III etapu rozbudowy pozwoli na zwiększenie elastyczności w przypadku nagłych dyspozycji Właściciela dotyczących np. zmiany harmonogramu napraw, potrzeby wykonania pilnej naprawy, nieujętej pierwotnie w harmonogramie itp., zwiększy wolumen wykonywanych przez nas napraw, zwiększy konkurencyjność i jakość oferowanych usług, a także będzie bodźcem dla lokalnej społeczności do podjęcia ciekawej pracy na kolei.

Taka inwestycja to dobra wiadomość dla lokalnej społeczności. W planach bowiem było zwiększenie zatrudnienia?

Rozbudowa Oddziału w etapie III wymaga zatrudnienia pracowników fizycznych wykonujących naprawy na poziomie utrzymania P4 i P5: specjalistów tokarzy, spawaczy, elektryków i elektromonterów, a także inżynierów z zakresu m. in. automatyki, elektryki i pracowników nadzoru. Szacuje się, że w zależności od przyjętego wariantu produkcji potrzebnych będzie docelowo około 400 nowych pracowników (w tym około 80% pracowników fizycznych i 20% specjalistów i pracowników nadzoru). W związku z poziomem zaawansowania wymaganych prac przy naprawie zestawów kołowych kluczowym aspektem w procesie nadchodzącej rekrutacji nowych pracowników jest niewątpliwe wysoki poziom wymaganych kwalifikacji.

Znamienite w tym kontekście jest objęcie patronatem technicznych szkół ponadgimnazjalnych w Opocznie i Drzewicy, którego dokonano w poprzednim roku. Jesteśmy przekonani, że dzięki współpracy ze szkołami wspólnie wykształcimy część naszych przyszłych najlepszych specjalistów w Spółce. PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. udziela szkołom wsparcia zarówno od strony dydaktycznej, jak i finansowej. Wsparcie to polega m.in. na przyjęciu grup uczniów do odbywania staży i praktycznej nauki zawodu na terenie PKP Intercity Remtrak Sp. z o.o. Zależy nam na stałej współpracy ze szkołami technicznymi, gdyż wymiana pokoleniowa stale następuje, a my jako Spółka nie chcemy dopuścić do sytuacji, kiedy to na lokalnym rynku pracy nie będzie wykwalifikowanej kadry do pracy w tej specyficznej, kolejowej branży. Mamy nadzieję, że nasze zaangażowanie w kształcenie młodych techników sprawi, że w regionie opoczyńskim nie zabraknie nigdy chętnych do pracy w Remtraku.

Dodaj komentarz