W ostatnim numerze szeroko opisywaliśmy budowę nowej linii na osiedle JAR. Jak w Pana ocenie zmieni ona układ komunikacyjny miasta?
Nowa linia przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda, co zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla. Po jej wybudowaniu długość torów tramwajowych będących w eksploatacji w naszym mieście zwiększy się o ok. 20 procent. W tej chwili mamy w eksploatacji 53,6 km toru pojedynczego, a tu powstanie kolejnych 11,5 km toru pojedynczego. Jest to kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu miejskiego. Pod koniec marca otworzyliśmy oferty w przetargu. Obecnie trwa ich ocena.
Zielony przystanek, liczne nasadzenia przy każdej inwestycji i sukcesywnie powiększająca się długość zielonych torowisk, nie wszędzie są to popularne rozwiązania. Podsumowując MZK umie w zielone?
Wszystkie realizowane przez nas projekty obejmują zagospodarowanie zieleni. Oczywiście trudno w takich sytuacjach zadowolić wszystkich, gdyż kierowcy chcą szerszych, lepszych ulic, rowerzyści dróg rowerowych, pasażerowie odrębnych buspasów i priorytetu dla komunikacji miejskiej, a ekolodzy więcej zieleni. Staramy się to wszystko połączyć. I tak przy okazji przebudowy rejonu pl. Rapackiego powstanie zielony przystanek i dwa odcinki zielonych torowisk. Inwestycja niosła za sobą co prawda konieczność usunięcia niektórych drzew, z których większość była w złym stanie zdrowotnym, ale w ich miejsce zostało nasadzonych prawie trzykrotnie więcej nowych, zdrowych, odpornych na warunki miejskie. Ponadto 10 drzew przeznaczonych pierwotnie do usunięcia zostało przesadzonych. Część nowych nasadzeń utworzy kolejne szpalery lip wzdłuż al. św. Jana Pawła II. Tak więc zieleń w tym obszarze uzupełnią aż 164 młode i zdrowe drzewa, zastępując uschnięte, spróchniałe i schorowane, nie rokujące, zdaniem dendrologów, na dalszą wegetację. Część prac zieleniarskich została już zrealizowana, a pozostałe są wykonywane obecnie. O zieleni nie zapomniano także przy okazji budowy nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar. Powstanie tam ponad 3,6 km zielonych torowisk. Będą one pełniły nie tylko walor estetyczny, ale wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła. Oczywiście przybędą także nowe drzewa, krzewy oraz kwietne łąki. Planujemy też przesadzenie 110 drzew i ok. 1500 m2 krzewów. Około 5 km zielonych torowisk powstanie również przy okazji prowadzonych obecnie i planowanych modernizacji.
Razem z nowymi torowiskami w Toruniu pojawią się też nowe tramwaje. Wiemy już, że będą to pojazdy Pesa Swing, więc stawiacie na sprawdzoną konstrukcję?
Pesa wygrała przetarg i w lipcu ub.r. podpisaliśmy umowę na dostawę pięciu nowoczesnych tramwajów, na kwotę 46,4 mln zł brutto. Będą to tramwaje jednokierunkowe, 32-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, klimatyzowane, wyposażone w monitoring wizyjny, komputer pokładowy, WiFi, gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów, monitory reklamowe, o konstrukcji uwzględniającej najnowsze rozwiązania w dziedzinie technologii i projektowania. Trafią one do Torunia w 2022 r. Mamy już w swoim taborze 17 Swingów. Liczymy na to, że nowe będą się dobrze spisywały.