W stosunku do 2021 r. liczba przetransportowanych jednostek spadła o ok. 1,6%. W 2022 r. przewieziono koleją 2 836 tys. TEU. W porównaniu z 2021 r. jest to spadek o 2,9% W transporcie intermodalnym w Polsce przewozi się głównie kontenery. Ich udział w ogólnej liczbie jednostek na koniec 2022 r. stanowił 96%, podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej przewożono jednostek 20- i 40-stopowych, które stanowiły odpowiednio 37,7% i 52,5% ogólnej liczby jednostek. Udział pozostałych kontenerów wyniósł odpowiednio:
- 25-stopowych – 0,3%,
- 30-stopowych – 2%,
- 35-stopowych – 0,02%,
- 45-stopowych – 3,5%.
Naczepy transportowane koleją
W Polsce liczba naczep i przyczep samochodowych przewożonych koleją jest niewielka w porównaniu z liczbą transportowanych kontenerów. W 2022 r. przetransportowano 49 217 szt., co stanowiło wzrost o ok. 5,7% w porównaniu z 2021 r., kiedy to przewieziono ich 46 560 szt. Spośród wszystkich przewoźników kolejowych realizujących transport intermodalny w 2022 r. najlepszy wynik osiągnęła spółka PKP Cargo, zarówno pod względem masy jak i wykonanej pracy przewozowej. Udział tego przewoźnika w rynku wyniósł 25,2% wg masy i 30,1% wg pracy przewozowej. W porównaniu z 2021 r. udział PKP Cargo spadł o 5,5 punktu procentowego w masie i 7,2 punktu procentowego w pracy przewozowej.
Rośnie zainteresowanie przewozami intermodalnymi
Z roku na rok wśród spółek kolejowych wzrasta zainteresowanie przewozami intermodalnymi. Podmioty te zauważają, że ten rodzaj transportu systematycznie wzrasta i odgrywa coraz większą rolę w kolejowym rynku transportu towarów w Polsce. Spośród 23 spółek realizujących przewozy intermodalne w 2022 r. jedynie PKP Cargo osiągnęło udział w rynku przekraczający 25% pod względem przewiezionej masy ładunków. Siedem następnych spółek (DB Cargo Polska, PCC Intermodal, Captrain Polska, Ecco Rail, Metrans (Polonia), Eurasian Railway Carrier, a także LTE Polska) osiągnęło łączny udział w rynku na poziomie 57,2%.