Analizy

Mniej wypadków, mniej ofiar śmiertelnych. UTK przedstawił raport

– Rok 2019 był najbezpieczniejszym w transporcie kolejowym odkąd Prezes Urzędu Transportu Kolejowego gromadzi dane w tym zakresie – poinformował UTK. Miernik wypadków uplasował się na poziomie 2,08, co daje wynik mniejszy w stosunku do roku 2018 o 13 proc. Spadła także liczba wypadków (-13 proc.).

Opublikowane przez UTK „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2019 r.” przedstawia pełny obraz bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce w zeszłym roku. Dane w publikacji potwierdzają, że kolej jest coraz bardziej bezpiecznym środkiem transportu. Najlepszym dowodem jest z roku na rok zmniejszający się miernik wypadków.

W 2019 r. na sieci kolejowej odnotowano 525 wypadków. Oznacza to spadek o 82 w stosunku do 2018 r. Najbardziej zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych (o 63) oraz zdarzeń na przejazdach kolejowych (o 16).

– Mniejsza wypadkowość na kolei jest powodem do optymizmu. Zawdzięczamy to wspólnym działaniom wszystkich podmiotów operujących na tym rynku. Jestem przekonany, że także jednym z elementów mających na to wpływ są prowadzone działania edukacyjne – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

O 17 proc. zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych, a o 42 liczba osób ciężko rannych. Niestety niepokoić może rosnąca liczba odnotowywanych samobójstw i prób samobójczych Ponad 3/4 groźnych zdarzeń na kolei stanowią wypadki z udziałem strony trzeciej.

Newralgicznym zagadnieniem dla rynku kolejowego są nadal zdarzenia SPAD (pominięcie sygnału „Stój”). Szczególną uwagę zwraca fakt, że stanowiący tylko 1 proc. ogółu maszyniści ze stażem pracy poniżej roku spowodowali aż 13 proc. tych zdarzeń. Jest to sygnał ostrzegawczy dla systemu ich szkoleń i nadzoru. W sumie w 2019 r. doszło do 111 tego typu zdarzeń, w tym 104 na liniach kolejowych i 7 na bocznicach.

– Jako branża musimy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie nowych pracowników, które pozwoli ograniczyć liczbę zdarzeń typu SPAD. Sądzę, że stworzenie Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów może być częściowym remedium na tę sytuację – komentuje Ignacy Góra.

 

Niezwykle istotne dla bezpieczeństwa w transporcie kolejowym są wspólne inicjatywy podejmowane przez Prezesa UTK i Ministra Infrastruktury. W 2019 r. rozpoczęły się przygotowania do pilotażu innowacyjnych zabezpieczeń przejazdów kat. D, czyli chronionych wyłącznie przez krzyż św. Andrzeja i często znak stop. Ważną inicjatywą było także podjęcie się przez Prezesa UTK roli koordynatora w zakresie wdrażania na polskiej sieci kolejowej ERTMS i powołanie Grupy Użytkowników ERTMS. Urząd zorganizował Forum Kultury Bezpieczeństwa oraz kontynuował działania edukacyjne m.in. w ramach Akademii Bezpieczeństwa Kolejowego czy „Kampanii Kolejowe ABC”.