Pierwszy z 60 tramwajów Lajkonik II dla MPK Kraków dotarł do zajezdni tramwajowej Podgórze. Teraz przewoźnik przygotuje pojazd do eksploatacji na linii. Nowe składy zastąpią wagony z wysoką podłogą.
Wcześniej do Krakowa dojechał Lajkonik, który przechodził w mieście badania i testy, niezbędne do uzyskania homologacji. Sprawdzano m.in. napęd hamowania oraz układ elektryczny i inne elementy, istotne dla prawidłowej eksploatacji, a także bezpieczeństwa. Badania zakończyły się pozytywnie.
Wygląd nowych tramwajów Lajkonik II
Nowe tramwaje Lajkonik II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewnią szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w porównaniu do wcześniej zamawianych wagonów. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.
Kontrakt na dostawę 60 tramwajów Lajkonik II to kontynuacja poprzedniego projektu. Wówczas MPK Kraków zakupił 50 nowych składów Lajkonik.
Tramwaje bez pantografu
Producent przystosuje dwa z 60 pojazdów do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Pozostałe zaś tak zaprojektuje, by w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.
MPK SA kontynuuje projekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także na tych trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna. Podobne rozwiązanie producent zastosował w poprzedniej serii 50 Lajkoników.