PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały kolejne elementy niewykorzystywanej infrastruktury muzeom i organizacjom popularyzującym kolej. Dzięki temu dawne urządzenia i przedmioty zyskają nowe życie.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jako zarządca narodowej sieci linii kolejowych, dbają nie tylko o utrzymanie obecnej infrastruktury, ale w swej działalności pamiętają także o historii dróg żelaznych. Wyrazem tego jest pomoc w propagowaniu tradycji kolei licznym instytucjom i organizacjom, zajmującym się ochroną zabytków techniki oraz promującym transport kolejowy. Wspieramy tę działalność przekazując m.in. elementy infrastruktury kolejowej oraz zabytkowy tabor – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przykładem podobnej działalności jest choćby darowizna na rzecz Gminnego Ośrodka Turystyki i Promocji w Rudach (woj. śląskie). Przekazano tam m.in. szyny, podkłady, wkrętki i łatki o szacowanej wartości prawie 500 tysięcy złotych. Pozwolą one na odbudowanie odcinka pomiędzy miejscowościami Stanica – Pilchowice. Tym samym wydłuży się pięciokilometrowa trasa wąskotorówki, oferującej lokalne przejazdy turystyczne.
Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei
Niezwykły dar otrzymało Podkarpackie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Rzeszowie. Jest to lemieszowy pług śnieżny typu 411S z 1978 roku oraz lemieszowo-wirnikowa odśnieżarka torów typu KSF-70 z 1987 roku o wartości ok. 119 tys. zł. Nieużytkowane od dłuższego czasu maszyny staną w obrębie stacji Rzeszów Główny na jednym z torów dzierżawionych przez Stowarzyszenie. W poprzednich latach organizacja otrzymała już pług odśnieżny typu SDPM-2097 o wartości blisko 44,7 tys. zł oraz odśnieżarkę torów typu OM-3A o wartości 8 tys. zł. W dalszej perspektywie Stowarzyszenie planuje stworzyć w Rzeszowie muzeum kolejnictwa. Zgodnie z zamysłem pomysłodawców, gromadzona kolekcja miałaby skupić się właśnie na taborze, stosowanym do do utrzymania linii kolejowych. Dzięki temu pojazdy zostaną udostępnione zwiedzającym i posłużą celom edukacyjnym, zwłaszcza dla młodzieży zgłębiającej tajniki historii oraz techniki rodzimego kolejnictwa.
Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Warszawie
Podobna instytucja na Mazowszu wzbogaciła się o nieużywane elementy torów. Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Warszawie otrzymało śruby stopowe z nakrętkami (po 2000 sztuk), zdemontowane w wyniku przebudowy linii kolejowej nr 207 (Toruń Wschodni – Chełmża). Wykorzystano je do remontu torów ekspozycyjnych w Parowozowni Skierniewice. To kolejna darowizna dla Stowarzyszenia, które otrzymało wcześniej urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Gmina Zduny
Ponad 100-letni semafor kształtowy z 1904 roku, PLK przekazały natomiast Gminie Zduny. Pochodzące z tamtejszej stacji urządzenie umieszczone było na linii kolejowej nr 281. Po renowacji semafor stanie na terenie zabytkowej, odrestaurowanej XIX-wiecznej kaflarni w Zdunach. Jesienią zostanie tam uruchomiony Zdunowski Ośrodek Kultury oraz wiele innych podobnych organizacji o zasięgu lokalnym.
Ostrołęka
Miastu Ostrołęka PLK oddały zaś fragment mostu kolejowego z 1954 roku. Odrestaurowany obiekt Miasto zaprezentuje w rejonie ul. Warszawskiej, w pobliżu biegnącej tam linii kolejowej. Most będzie stanowić dla mieszkańców miasta i okolic oraz dla podróżujących koleją ciekawy eksponat – przykład architektury XX wieku.
Inne darowizny
W sumie w ostatnich latach Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 razy darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei. W tym roku zarządca infrastruktury przekazał Pomorskiemu Towarzystwu Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Darowizna w postaci wózków motorowych WM-10L i WŻA-10L, a także wagonu osobowego typu 104 Af, przebudowanego na socjalny, trafiła do Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Klub Żeglarski „Grot” w Wierzchlądzie otrzymał z kolei sześć słupów sieci trakcyjnej, zdemontowanych podczas remontu linii Poznań – Szczecin.