Aktualności

Przestrzenna i funkcjonalna integracja Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – Umowa na projektowanie podpisana

Biuro projektowe BPBK S.A. z Gdańska ma trzynaście miesięcy na przygotowanie projektów i uzyskanie wszelkich pozwoleń dla 24 węzłów przesiadkowych Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, które powstaną na terenie gminy Szczecin. W październiku na szczecińskim dworcu Dąbie zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera podpisał umowę z Janem Tadeuszem Kosiedowskim, prezesem BPBK na kontrakt o wartości 2,6 miliona złotych brutto.

– To kolejny krok przybliżający nas do powstania nowoczesnego i kompleksowego systemu komunikacji publicznej na terenie szczecińskiej metropolii. Przystanki węzłowe pozwolą sprawnie i omijając korki poruszać się zarówno po Szczecinie, jak i na znacznej części Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
– powiedział Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina

 

14 lipca 2018r. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, działając w imieniu gminy Miasto Szczecin ogłosiło przetarg na Wykonanie dokumentacji projektowej na zadanie:

„Budowa węzłów i przystanków przesiadkowych wraz z urządzeniami związanymi z integracją transportu, na liniach kolejowych 273, 351, 401 i 406 w ramach Projektu Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351.”
W dniu 23 sierpnia br. nastąpiło otwarcie ofert spośród, których komisja przetargowa wybrała propozycję BPBK opiewającą na 2,6 miliona złotych brutto. Biuro projektowe będzie miało 13 miesięcy, od chwili podpisania umowy, na przygotowanie 24 projektów przystanków węzłowych wraz z uzyskaniem dla wszystkich pozwoleń na budowę.
Koszt inwestycji SKM:

  • Szacunkowy koszt całkowity (brutto) – 741 203 584 zł
  • Uzyskane dofinansowanie UE – 512 213 859 zł

Projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej przewiduje realizację następujących zadań:

I. W zakresie przebudowy infrastruktury kolejowej:

  • modernizacja linii lokalnej nr 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz z budową drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn,
  • budowa systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław,
  • budowa systemu informacji dla podróżnych na stacjach i przystankach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej,
  • budowa bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych.

II. W zakresie budowy przystanków kolejowych i zintegrowanych węzłów komunikacyjnych wraz z parkingami typu Park&Ride (P&R) i Bike&Ride (B&R):

  • budowa zintegrowanych węzłów i przystanków komunikacyjnych przy liniach kolejowych nr 273, 351, 401 i 406 wraz z parkingami typu P&R i B&R, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności (windy, podjazdy) oraz urządzeniami związanymi z integracją transportu (biletomaty lub kasowniki).
    Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK SA) to firma działającą od 1951 r. Wykonała na terenie całego kraju, szereg projektów infrastrukturalnych, w przeważającej ilości związanych z rozwojem transportu publicznego. Ostatnie realizacje to między innymi: studium wykonalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od Basenu Górniczego do osiedla Kijewo, projekt linii tramwajowej w Olsztynie, projekt ul. Szafera w Szczecinie z linią tramwajową i pętlą tramwajowo-autobusową przy hali Azoty Arena.

Dane szczegółowe:

  • Liczba przystanków SKM: 40 szt., w tym 9 nowych
    • 18 szt. na linii nr 406 (w tym 4 nowe- Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą, Police Piłsudskiego),
    • 6 szt. na linii nr 401 (w tym 2 nowe- Szczecin Trzebusz, Goleniów Park),
    • 1 szt. na linii nr 434 (Port Lotniczy Szczecin Goleniów,
    • 8 szt. na linii nr 351 (w tym 1 nowy – Szczecin Dunikowo),
    • 7 szt. na linii nr 273 (w tym 2 nowe- Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia).
  • Długość linii kolejowych SKM: 118 km, w tym linia 406 Szczecin Główny – Police 23,5 km
  • Ilość miejsc parkingowych powstałych w ramach SKM: 2580 szt., w tym w Szczecinie 1879 szt.
  • Ilość miejsc parkingowych dla rowerów: 630 szt.
  • Obiekty inżynieryjne Projektu SKM: Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 37 obiektów inżynieryjnych tj. mostów, wiaduktów kolejowych i kładek oraz 12 szt. przejść pod torami kolejowymi.

RK