Nowa trasa w liczbach
- 697 dni budowy nowej linii tramwajowej
- 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, w tym ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego (ok. 40%) zielonych torowisk
- prawie 26 kilometrów szyn wykorzystano do budowy nowej linii
- 307 nowych słupów trakcyjnych i trakcyjno-oświetleniowych wzdłuż nowej linii tramwajowej
- 371 nowych lamp na nowej linii tramwajowej
- 27 nowych wiat przystankowych wzdłuż nowej linii tramwajowej, w tym 14 zielonych przystanków
- 1 przejazd kolejowo-tramwajowo-drogowy – jedyny taki w Polsce
- 847 nowych drzew (w rejonie nowej linii i poza obrębem inwestycji) oraz prawie 36 tysięcy nowych krzewów (w rejonie przebiegu nowej linii)
- 32 komplety smarownic na nowej linii tramwajowej
- 7,5 tysiąca m2 łąk kwietnych.
Projekt BiT-City II to nie tylko nowa trasa tramwajowa, ale także siedem innych zadań, które podniosły jakość podróżowania komunikacją miejską. Przypomnijmy, że umowę o dofinansowanie podpisano 3.08.2017 r. Pierwotnie wartość projektu wynosiła ponad 400 mln zł, a dofinansowanie 195,6 mln zł. Miasto ubiegało się o zwiększenie tej kwoty. W 2020 r. pozyskało dodatkowe 17,7 mln zł dofinansowania, w kwietniu ubiegłego roku kolejne dodatkowe 25 mln zł (głównie na realizację dodatkowego odcinka nowego torowiska – od ronda Strobanda do pętli przy ul. Heweliusza), a teraz jeszcze kolejne 22,5 mln zł. W efekcie całkowita wartość projektu wyniosła prawie 460 mln zł, a unijne dofinansowanie z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – 261 mln zł.
Modernizacje torowisk
Większość zadań (dostawa 14 autobusów hybrydowych i sześciu elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania, dostawa trzech pojazdów technicznych i pięciu nowoczesnych tramwajów oraz modernizacje trzech odcinków torowisk – w ciągu Szosy Lubickiej, ul. Bydgoskiej i od pl. Niepodległości do skrzyżowania z ul. Reja) – zrealizowano w roku 2022. Rok 2023 przyniósł nam zakończenie ostatniego z pakietu zadań modernizacyjnych – kompleksowej przebudowy torowiska w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki od pl. Chrapka do ul. Kościuszki. Prace trwały od kwietnia 2022 r. do początku maja 2023 r. Ich wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola, a wartość kontraktu wyniosła ponad 25 mln zł brutto.
Zakres robót objął modernizację ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda Chrapka za przejazd torowo-drogowy ulicy Podgórnej i Kościuszki. W większości, bo na odcinku ponad 735 metrów toru pojedynczego, torowisko zostało wykonane w technologii zielonej. Pokryto je matami rozchodnikowymi, co w obecnych warunkach klimatycznych stanowi dobrą alternatywę dla torowiska trawiastego. Kolejnym aspektem ekologicznym przy realizacji tego zadania było wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do zasilania smarownic (to właśnie smarownice sprawią, że podczas pokonywania zakrętów koła tramwajów toczą się bez charakterystycznego pisku).
Modernizacja objęła nie tylko samo torowisko. Kompleksowy remont przeszły także perony tramwajowe, chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i miejsca postojowe, a skrzyżowanie przy nowym sądzie zostało przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Na tym nie koniec
W 2023 r. podpisano umowy na sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskanie zezwoleń na modernizację dwóch kolejnych odcinków toruńskich torowisk: w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli tramwajowej Olimpijska oraz w ciągu ul. Kościuszki, od wjazdu na teren kościoła do ul. Olbrachta. Oba te zadania projektuje firma CONE AMG sp. z o.o.