Wywiady

Pasażer dostrzega potrzebę zmian na kolei

Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A., opowiedział nam o powrocie pasażerów, kwestiach taborowych i urealnieniu kosztów.

Panie Prezesie, wyraźnie widać tendencję powrotu pasażerów na kolej. Obserwując sytuację niejako od środka, w zasadzie wierzchołka kolejowej piramidy, jakie czynniki wpłynęły na ten trend?

Rzeczywiście, coraz więcej osób podróżuje koleją. Cieszy mnie bardzo fakt, że pasażerowie wybierają pociąg zamiast samochodu czy samolotu. Polska kolej staje się coraz bardziej innowacyjna, ekologiczna, a tym samym konkurencyjna. W I półroczu 2019 roku z usług PKP Intercity skorzystało aż 22,8 mln pasażerów. To o ponad 1,3 mln osób więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i najlepsze od 10 lat pierwsze półrocze przewoźnika. Niewątpliwie duży wpływ na tak imponujący wynik miała coraz lepsza oferta przewozowa, coraz szybszy i bardziej nowoczesny tabor, dostęp do sieci Wifi w coraz większej liczbie pociągów. Pasażerowie mogą skorzystać z nowej oferty Wspólnego Biletu i zakupić jeden bilet na całą podróż. Warto również wspomnieć o coraz lepszej dostępności dla pasażera do kolei – na dworcach kolejowych jest coraz więcej udogodnień dla wszystkich grup podróżnych, także tych z niepełnosprawnościami, co bezsprzecznie wpływa na komfort podróży. Pasażerowie doceniają również infrastrukturę peronową i sprawniejsze przejazdy po zmodernizowanych torach.

Można zatem powiedzieć, że pomimo licznych prac na torach, kolej zyskuje zaufanie pasażera?

Tak, coraz więcej pasażerów dostrzega potrzebę zmian na kolei. Rozumieją, że podczas modernizacji obiektów dworcowych czy linii kolejowych należy się liczyć z czasowymi utrudnieniami i opóźnieniami, aby później zyskać lepsze warunki przewozu. Kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu z dobrym czasem przejazdu, wysoką jakością obsługi może być poważnym konkurentem dla transportu lotniczego czy autobusowego. Dążymy do tego, aby przekonać o tym jak największą liczbę osób, również mieszkańców mniejszych miejscowości, gdzie budujemy Innowacyjne Dworce Systemowe, czy modernizujemy linie kolejowe, aby poprawić dostępność do kolei w regionach.

Nadal jednak pojawiają się sytuacje negatywnie wpływające na obraz kolei. Jak przeciwdziałać niekorzystnym sytuacjom, takim jak przepełnione pociągi?

PKP Intercity uruchamia każdego dnia ponad 380 pociągów. To spora liczba, dodając fakt, że natężenie ruchu wzrasta szczególnie w okresie wakacyjnym, świątecznym, czy też podczas ferii zimowych. Flota przewoźnika stale się powiększa – Intercity realizuje największy w historii spółki program inwestycyjny w tabor, wart 7 mld zł. W sierpniu została podpisana umowa na zakup 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości 1 mld zł. W II połowie tego roku planowane jest ogłoszenie przetargów na zakup kolejnych lokomotyw oraz modernizację wagonów. Flota PKP Intercity stale się powiększa, jest coraz bardziej komfortowa, co w bezpośredni sposób wpłynie na jakość podróży. To dla pasażera my wszyscy zmieniamy się na lepsze.

Avatar
MD