
Realizacja całorocznego planu remontowego poznańskiej infrastruktury publicznego transportu zbiorowego kosztuje ok. 24 mln zł. Prace prowadzone będą w centrum miasta, w dzielnicy Winogrady i Jeżyce.
Rok 2020 jest kolejnym, w którym miasto przeznaczy miliony na remont tramwajowych torowisk. Pracy jest dużo, a o skali inwestycji świadczyć mogą same liczby. W ciągu 5 minionych lat Poznań, na modernizację infrastruktury tramwajowej, wydał 114 mln zł. W tym roku poprawa funkcjonowania szynowej komunikacji miejskiej kosztować będzie kolejne 24 mln zł. Jakie prace zostaną przeprowadzone?
– Zaplanowane na 2020 rok prace są niezbędne dla utrzymania sprawności infrastruktury tramwajowej i zapewnienia bezpieczeństwa korzystania z komunikacji miejskiej – podkreśla Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań. – Prace skoordynowano z przedsięwzięciami realizowanymi przez inne jednostki, a jednocześnie – uwzględniono plany rozwoju sieci tramwajowej w Poznaniu.
W połowie marca ruszyły prace na ul. Dowbora-Muśnickiego i przy węźle Kórnicka / Jana Pawła II. Do 30 kwietnia – planowanej daty zakończenia remontu – wstrzymany zostanie ruch tramwajów od ul. Wrocławskiej do wspomnianego węzła. Zakres prac obejmuje wymianę 13-letniego torowiska w ciągu ul. płk. Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej. Korzystając z zamknięcia trasy, prowadzona jest wymiana napędów i części rozjazdu w węźle Kórnicka / Jana Pawła II.
– Na ten rok przewidziano również prace sieciowe na ul. Przybyszewskiego – dodaje Smogulecka.
Modernizacja rozpocznie się 1 maja i potrwa cały miesiąc. W tym czasie wyłączony z ruchu tramwajowego będzie odcinek od węzła Żeromskiego/Dąbrowskiego do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego. Pojazdy poprowadzone zostaną inną trasą.
W zakresie prac jest częściowa wymiana słupów trakcyjnych i wymiana liny oraz drutu jezdnego.
Od 27 czerwca do 31 sierpnia drogowcy prowadzić będą równolegle prace torowe w czterech miejscach: na ul. Roosevelta, na węźle przy Alei Wielkopolskiej i ul. Pułaskiego, na ul. Pułaskiego od węzła przy Al. Wielkopolskiej do ul. Przepadek oraz na ul. Przełajowej, od ul. Winogrady do budowanej trasy na Naramowice.
– Remont trasy tramwajowej w ciągu wymienionych ulic jest elementem przygotowań do uruchomienia nowej trasy tramwajowej na Naramowice – tłumaczy rzeczniczka prasowa MPK Poznań. – Trasa w pierwszym etapie poprowadzona zostanie do obecnie istniejącej pętli Wilczak. Do czasu zrealizowania kolejnego odcinka, torowisko wzdłuż Przełajowej, Pułaskiego i Roosevelta będzie stanowiło połączenie z centrum miasta – podniesienie jakości i trwałości tej trasy będzie miało zatem olbrzymie znaczenie.
Ostatnie remonty w tej części miasta realizowane były w połowie lat 90. Na ul. Przełajowej – w II połowie lat 80.
Na ul. Roosevelta, od wjazdu na PST do przystanku „Poznańska” wymieniona zostanie nawierzchnia torowa i drogowa. W ramach modernizacji wykonany będzie także kompleksowy remont węzła rozjazdowego przy Alei Wielkopolskiej i ul. Pułaskiego oraz wymiana łuku torowiska na skrzyżowaniu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej. Prace realizowane na kolejnych odcinkach obejmą wymianę nawierzchni torowej, remont torowiska, a na ul. Przełajowej także remont przystanków.
W czasie prac MPK Poznań wstrzyma ruch tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska. Za tramwaje wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
– Miasto czyni starania, aby wprowadzone zmiany były jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców, w szczególności poruszających się środkami komunikacji miejskiej – podkreśla Agnieszka Smogulecka.
Od 1 do 30 września MPK Poznań przeprowadzi modernizację podstacji zasilającej tramwaje kursujące m.in. na ul. Dąbrowskiego. Również na jesień zaplanowano wymianę nawierzchni torowej i drogowej na odcinku od ul. Prusa do ul. Kraszewskiego i na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza. Na przystankach tramwajowych zainstalowane zostaną także dwa nowe słupy kotwowe, na torowisku zaś wymieniona będzie lina nośna oraz drut jezdny.
W roku 2020 wyremontowanych zostanie łącznie prawie 3 km torów.
– Do tej pory ekipy pracujące przy modernizacji torowisk nie napotkały poważniejszych trudności – podsumowuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań.
Poza pracami zapisanymi w planie remontowym poznańskiej infrastruktury publicznego transportu zbiorowego prowadzone są prace inwestycyjne związane z korektą ronda Rataje czy budową trasy tramwajowej w ul. Unii Lubelskiej.
Jak postępują prace przy budowie nowej linii? Większość robót ziemnych zrealizowano już na początku marca. Wówczas na ukończeniu było układanie torowiska. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, inwestycja, która rozpoczęła się w lipcu 2019 r., oddana zostanie w całości na przełomie 2020 i 2021 r.
W ciągu minionych 5 lat udało się zmodernizować w stolicy Wielkopolski 17,8 km torowisk, wymieniono 36,2 km sieci trakcyjnej, 32 zwrotnice i 19,2 km kabli trakcyjnych oraz zasilających. Odnowiono także 20 przystanków i 7 podstacji zasilających sieć trakcyjną.