Tramwaje

Poznań stawia na tory. Na inwestycje tramwajowe miasto wyda miliony

Fot. MPK Poznań

Realizacja całorocznego planu remontowego poznańskiej infrastruktury publicznego transportu zbiorowego kosztuje ok. 24 mln zł. Prace prowadzone będą w centrum miasta, w dzielnicy Winogrady i Jeżyce.

Rok 2020 jest kolejnym, w którym miasto przeznaczy miliony na remont tramwajowych torowisk. Pracy jest dużo, a o skali inwestycji świadczyć mogą same liczby. W ciągu 5 minionych lat Poznań, na modernizację infrastruktury tramwajowej, wydał 114 mln zł. W tym roku poprawa funkcjonowania szynowej komunikacji miejskiej kosztować będzie kolejne 24 mln zł. Jakie prace zostaną przeprowadzone?

– Zaplanowane na 2020 rok prace są niezbędne dla utrzymania sprawności infrastruktury tramwajowej i zapewnienia bezpieczeństwa korzystania z komunikacji miejskiej – podkreśla Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań. – Prace skoordynowano z przedsięwzięciami realizowanymi przez inne jednostki, a jednocześnie – uwzględniono plany rozwoju sieci tramwajowej w Poznaniu.

 

W połowie marca ruszyły prace na ul. Dowbora-Muśnickiego i przy węźle Kórnicka / Jana Pawła II. Do 30 kwietnia – planowanej daty zakończenia remontu – wstrzymany zostanie ruch tramwajów od ul. Wrocławskiej do wspomnianego węzła. Zakres prac obejmuje wymianę 13-letniego torowiska w ciągu ul. płk. Lewandowskiej i Dowbora-Muśnickiego wraz z odtworzeniem nawierzchni drogowej. Korzystając z zamknięcia trasy, prowadzona jest wymiana napędów i części rozjazdu w węźle Kórnicka / Jana Pawła II.

– Na ten rok przewidziano również prace sieciowe na ul. Przybyszewskiego – dodaje Smogulecka.

 

Modernizacja rozpocznie się 1 maja i potrwa cały miesiąc. W tym czasie wyłączony z ruchu tramwajowego będzie odcinek od węzła Żeromskiego/Dąbrowskiego do ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego. Pojazdy poprowadzone zostaną inną trasą.

W zakresie prac jest częściowa wymiana słupów trakcyjnych i wymiana liny oraz drutu jezdnego.

Od 27 czerwca do 31 sierpnia drogowcy prowadzić będą równolegle prace torowe w czterech miejscach: na ul. Roosevelta, na węźle przy Alei Wielkopolskiej i ul. Pułaskiego, na ul. Pułaskiego od węzła przy Al. Wielkopolskiej do ul. Przepadek oraz na ul. Przełajowej, od ul. Winogrady do budowanej trasy na Naramowice.

– Remont trasy tramwajowej w ciągu wymienionych ulic jest elementem przygotowań do uruchomienia nowej trasy tramwajowej na Naramowice – tłumaczy rzeczniczka prasowa MPK Poznań. – Trasa w pierwszym etapie poprowadzona zostanie do obecnie istniejącej pętli Wilczak. Do czasu zrealizowania kolejnego odcinka, torowisko wzdłuż Przełajowej, Pułaskiego i Roosevelta będzie stanowiło połączenie z centrum miasta – podniesienie jakości i trwałości tej trasy będzie miało zatem olbrzymie znaczenie.

 

Ostatnie remonty w tej części miasta realizowane były w połowie lat 90. Na ul. Przełajowej – w II połowie lat 80.

Na ul. Roosevelta, od wjazdu na PST do przystanku „Poznańska” wymieniona zostanie nawierzchnia torowa i drogowa. W ramach modernizacji wykonany będzie także kompleksowy remont węzła rozjazdowego  przy Alei Wielkopolskiej i ul. Pułaskiego oraz wymiana łuku torowiska na skrzyżowaniu ulic Małopolskiej i Wołyńskiej. Prace realizowane na kolejnych odcinkach obejmą wymianę nawierzchni torowej, remont torowiska, a na ul. Przełajowej także remont przystanków.

W czasie prac MPK Poznań wstrzyma ruch tramwajów od mostu Teatralnego do pętli: Wilczak, Połabska. Za tramwaje wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.

– Miasto czyni starania, aby wprowadzone zmiany były jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców, w szczególności poruszających się środkami komunikacji miejskiej – podkreśla Agnieszka Smogulecka.

 

Od 1 do 30 września MPK Poznań przeprowadzi modernizację podstacji zasilającej tramwaje kursujące m.in. na ul. Dąbrowskiego. Również na jesień zaplanowano wymianę nawierzchni torowej i drogowej na odcinku od ul. Prusa do ul. Kraszewskiego i na skrzyżowaniu z ul. Mickiewicza. Na przystankach tramwajowych zainstalowane zostaną także dwa nowe słupy kotwowe, na torowisku zaś wymieniona będzie lina nośna oraz drut jezdny.

W roku 2020 wyremontowanych zostanie łącznie prawie 3 km torów.

– Do tej pory ekipy pracujące przy modernizacji torowisk nie napotkały poważniejszych trudności – podsumowuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy MPK Poznań.

 

Poza pracami zapisanymi w planie remontowym poznańskiej infrastruktury publicznego transportu zbiorowego prowadzone są prace inwestycyjne związane z korektą ronda Rataje czy budową trasy tramwajowej w ul. Unii Lubelskiej.

Jak postępują prace przy budowie nowej linii? Większość robót ziemnych zrealizowano już na początku marca. Wówczas na ukończeniu było układanie torowiska. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, inwestycja, która rozpoczęła się w lipcu 2019 r., oddana zostanie w całości na przełomie 2020 i 2021 r.

W ciągu minionych 5 lat udało się zmodernizować w stolicy Wielkopolski 17,8 km torowisk, wymieniono 36,2 km sieci trakcyjnej, 32 zwrotnice i 19,2 km kabli trakcyjnych oraz zasilających. Odnowiono także 20 przystanków i 7 podstacji zasilających sieć trakcyjną.