Szybciej niż zaplanowano zakończy się remont trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Według informacji przekazanych przez MPK Poznań, tramwaje na trasę PST wrócą 13 maja.
Generalny remont trasy PST zakończy się po 9 miesiącach i 13 dniach. W sobotę 13 maja mieszkańcy Poznania po raz pierwszy będą mogli przejechać się nową, wygodną i szybką trasą tramwajową.
– 13 maja wrócą tramwaje na niezwykle istotną dla północnej części miasta trasę Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. To moment wyczekiwany przez 80 tysięcy mieszkańców, którzy codziennie podróżują Pestką. Im wszystkim bardzo dziękuję za cierpliwość i wyrozumiałość, a wykonawcy, firmie NDI za sprawną pracę i oddanie trasy poznaniakom szybciej niż to było planowane – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Jest to kolejna inwestycja komunikacyjna, którą udostępniamy poznaniakom i poznaniankom w tym miesiącu. Na początku kwietnia otwarta została dla tramwajów trasa przez ul. Towarową i most Uniwersytecki. W najbliższym czasie będą oddawane kolejne przebudowywane trasy, które znacząco poprawią komunikację w Poznaniu, w tym przejazd przez ul. Fredry i Mielżyńskiego oraz Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego – dodaje prezydent.
Trasę PST wyremontowano po 25 latach intensywnego użytkowania. Zadanie, z uwagi na zewnętrzne dofinansowanie, podzielono na dwa etapy. W pierwszym prace objęły odcinek od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska, które realizowała firma PORR SA. W drugim – od ul. Słowiańskiej do ul. Szymanowskiego, które przeprowadziło konsorcjum NDI Energy sp. z o.o. oraz NDI SA. Ta inwestycja otrzymała wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład w kwocie 25,5 mln zł).
Trasa PST zostanie oddana pół miesiąca przed terminem, o czym mówi prezes zarządu NDI Energy.
– Cieszymy się, że przed terminem oddamy do użytkowania tak ważną dla mieszkańców Poznania inwestycję. Spora część naszej załogi to poznanianki i poznaniacy, tym bardziej miło nam było pracować przy remoncie trasy PST – mówi Cezary Chruściński, prezes zarządu NDI Energy, generalnego wykonawcy prac. – Za nami zasadnicze roboty torowe: montaż szyn i podkładów. Pomiędzy przystankami Słowiańska i Lechicka tory są już wyregulowane i wyprofilowane. W przyszłym tygodniu kończymy podbijanie i regulację torów od Lechickiej do Szymanowskiego. W trakcie przebudowy zdecydowaliśmy się na użycie zgarniarki tłucznia, a także wagonów kolejowych do balastowania, co umożliwiło nam szybsze wykonanie części prac. Dzięki dobrej mobilizacji zespołu oraz sprawnej współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu tramwaje wyjadą na tory prawie trzy tygodnie przed umowną datą – dodaje przedstawiciel NDI Energy.
Remont PST w liczbach
O wielkiej skali przedsięwzięcia świadczą liczby – do wykonania 7,45 km nawierzchni torowej wykorzystano ponad 11 tysięcy podkładów tramwajowych z zamontowanymi sprężystymi podporami podkładowymi, 800 ton szyn, a także około 27 tys. ton tłucznia. Z uwagi na oszczędność i ekologię – aż 20 tys. ton tłucznia to materiał zebrany z trasy podczas remontu, który oczyszczono i wykorzystano ponownie.
PST znów będzie szybki
Po gruntownym remoncie, na wybranych odcinkach trasy PST tramwaj będzie mógł przyspieszyć nawet do 70 km/h. Taką prędkość zakładano pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii ograniczony zostanie również hałas.