Tramwaje Wywiady

Zbigniew Wyszogrodzki: MPK stawia na zielony Toruń [WYWIAD]

Nowy węzeł przesiadkowy integruje transport autobusowy z tramwajowym. Jest wygodny i bezpieczny. Teraz pasażerowie mogą zmieniać środki transportu publicznego w ramach jednej platformy przesiadkowej, pokonując niewielkie odległości. Przejść przez ulicę trzeba tylko, by dotrzeć na platformę, ale nad bezpieczeństwem przechodniów czuwa sygnalizacja świetlna. Nawierzchnia peronu jest podgrzewana, by w okresie przymrozków nie zalegał na niej lód i śnieg, a wygrodzenia oddzielające ruch drogowy od platformy zapewniają ochronę przed ochlapaniem przez samochody, jest tam System Informacji Pasażerskiej, będą biletomaty. Wysokość peronów dostosowano do obsługi taboru niskopodłogowego, a całość jest przyjazna dla osób niepełnosprawnych czy np. rodziców z dziecięcymi wózkami. Gdy wiaty przystankowe porosną bluszczem, platforma zyska formę „zielonego przystanku”. Bluszcz będzie pełnił nie tylko funkcję estetyczną, ale dawał ochronę przed promieniami słonecznymi i pochłaniał zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy. Ale nowy węzeł to zaledwie część znacznie większego projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Inwestycja objęła także przebudowę torowisk tramwajowych wzdłuż ulic Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Długość zmodernizowanych i nowych torowisk w ramach tego projektu to ok. 2,7 kilometra toru pojedynczego. Wykonano je w technologii zapewniającej wysoki komfort podróży, ciszę oraz – dzięki zastosowaniu mat antywibracyjnych – minimalizację drgań. Przed każdym z łuków torowych zainstalowano smarownice, dzięki którym podczas pokonywania zakrętów koła tramwajów toczą się bez charakterystycznego pisku. Układ drogowy w obrębie modernizowanych torowisk został kompleksowo przebudowany. Jezdnia zyskała cichą nawierzchnię. Powstały też nowe chodniki ścieżki rowerowe o przepuszczalnej nawierzchni, która nie utrudnia naturalnego nawadniania zieleni.

… cieszy też fakt uzyskania dodatkowego finansowania projektu.

Projekt był współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Jego łączna wartość to 72,4 mln zł. Początkowo dofinansowanie wyniosło ponad 37,2 mln zł. Miasto ubiegało się o zwiększenie tej kwoty. Starania te zakończyły się sukcesem i 11 marca 2021 r. zawarto stosowny aneks z Urzędem Marszałkowskim. W myśl aneksu kwota dofinansowania zwiększy się do 44,3 mln zł. Dofinansowanie wyniesie więc ponad 76,8 % kosztów całej inwestycji. 

Poza nowymi inwestycjami konsekwentnie realizowane są modernizacje torowisk. Jak dokładnie wygląda to w liczbach?

W listopadzie ub.r. podpisaliśmy umowy na modernizację trzech odcinków torowisk: w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego – o łącznej długości 3 066,70 metra toru pojedynczego, od placu Niepodległości do ul. Reja – o łącznej długości 2 754,35 metra toru pojedynczego i w ul. Bydgoskiej – o łącznej długości 2 509,85 metra toru pojedynczego. W efekcie powstaną nowe tory i sieć trakcyjna, zielone torowiska, wyposażone w sygnalizację świetlną przejścia dla pieszych, odnowione jezdnie i chodniki, rozbudowany system informacji pasażerskiej. Dwa pierwsze odcinki są już modernizowane, trzeci ruszy niebawem, a w późniejszym terminie będzie realizowana jeszcze modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej. 

Dodaj komentarz