Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Europejskie wymagania zmieniają bocznice kolejowe

Wobec inwestycji, dla których rozpoczęto prace projektowe lub budowlane w obszarze udostępnianych bocznic kolejowych, a które nie zostały zakończone przed 28 lipca 2021 r., nie będzie wymagane spełnienie warunków wynikających z rozdziału 4a u.t.k.

Jednakże dla inwestycji kolejowych, których etap przygotowań oraz ogłoszenia przetargu planowane są po 28 lipca 2021 r., zamawiający musi wziąć pod uwagę obowiązki nałożone rozdziałem 4a u.t.k. oraz wymagania określone w TSI.

ZABUDOWA ERTMS NA BOCZNICACH KOLEJOWYCH

Bocznice kolejowe niebędące infrastrukturą prywatną wchodzące w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN) należy wyposażać w ERTMS.  W kompetencji Państw Członkowskich leży, aby ERTMS został wdrożony na infrastrukturze kolejowej, do której należą również niektóre bocznice kolejowe. Rozporządzenie zawiera także harmonogram dostosowania poszczególnych elementów sieci TEN do wymagań TSI, w tym do wyposażenia w ERTMS.

W przypadku odnowienia lub modernizacji podsystemu sterowanie urządzenia przytorowe bocznice niewchodzące w skład sieci TEN, ale objęte obowiązkiem dostosowania do TSI, należy wyposażyć w ERTMS. Chodzi tu o zamiar wymiany lub zabudowy urządzeń kontroli pociągu (np. SHP), głosowej łączności radiowej, radiowej wymiany danych, detekcji pociągu.

Przepisy przewidują możliwość uzyskania odstępstwa od obowiązku zabudowy ERTMS. Przykładowo można uzyskać odstępstwo dla projektów dotyczących odnowienia, rozbudowy lub modernizacji istniejącego podsystemu gdy zastosowanie TSI podważyłoby opłacalność ekonomiczną projektu lub spójność sieci kolejowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Warto także pamiętać, że w projektach infrastruktury kolejowej otrzymujących wsparcie finansowe z funduszy europejskich system ETCS musi być zainstalowany w przypadku:

  • instalacji po raz pierwszy części podsystemu „Sterowanie” w zakresie kontroli pociągu lub
  • modernizacji już eksploatowanej części podsystemu „Sterowanie” w zakresie kontroli pociągu, jeśli następstwem jest modyfikacja funkcji lub parametrów eksploatacyjnych podsystemu.

Komisja Europejska UE może przyznać odstępstwo od obowiązków określonych powyżej w przypadku, gdy odnowienie sygnalizacji obejmuje krótkie (mniej niż 150 km) i nieciągłe odcinki linii oraz pod warunkiem że ETCS zostanie zainstalowany przed upływem krótszego z dwóch poniższych terminów:

  • 5 lat od zakończenia realizacji projektu,
  • od daty połączenia danego odcinka linii z inną linią wyposażoną w ETCS.

Co do zasady nowe urządzenia zabudowywane w podsystemie sterowanie – urządzenia powinny być urządzeniami należącymi do systemu ERTMS. Wyjątkowo we właściwie uzasadnionych przypadkach, od tego obowiązku można uzyskać odstępstwo.

Informacja prasowa UTK

Dodaj komentarz