Aktualności Tabor

“Inwestycje są potrzebne”. Polski tabor się starzeje

Fot. Muri / CC

Po 2030 r. na polskich torach kursować będzie ponad 1700 wagonów pasażerskich, które przekroczą 40 lat. Zaawansowany wiek dotyczyć będzie również 245 lokomotyw i niemal 900 EZT. By utrzymać komfort i bezpieczeństwo podróży, przewoźnicy powinni zmodernizować składy, które eksploatują lub dokonać zakupu nowych pojazdów.

„Młody” i nowoczesny tabor to gwarancja bezpiecznej i ekologicznej podróży oraz szybszego dotarcia do celu.

– W najbliższych latach przewidywany jest wzrost pracy przewozowej o około 43 proc. – czytamy w komunikacie Urzędu Transportu Kolejowego. – W połączeniu z otwarciem na konkurencję, integracją międzynarodową skutkującą zwiększoną liczbą połączeń międzynarodowych czy transgranicznych, a także zwiększoną aktywnością samorządów, które przywracają ruch na lokalnych liniach kolejowych, będzie to skutkować rosnącą potrzebą na inwestycje taborowe.

Jak przedstawiały się statystyki wyposażenia przewoźników pasażerskich pod koniec 2018 r.? Posiadali oni:

  • 314 lokomotyw elektrycznych
  • 109 spalinowych
  • 2047 wagonów z miejscami do siedzenia
  • 195 kuszetek i wagonów sypialnych
  • 1247 – EZT
  • 269 – SZT

W 2018 r. ponad 80 proc. lokomotyw spalinowych przekroczyło 40 lat. W przypadku lokomotyw elektrycznych 40 lat i więcej miało tylko niecałe 5%.

Za 5 lat (w 2025 r.) wiek 40 lat przekroczy aż 77 proc. lokomotyw. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wagonów.