Aktualności Targi

Medcom – najnowsze rozwiązania dla transportu szynowego

Podczas międzynarodowych targów Trako w Gdańsku Medcom zaprezentuje najnowsze rozwiązania energoelektroniczne dla transportu szynowego oraz rynku autobusów elektrycznych. Dodatkowo w trakcie targów na torach wystawienniczych będzie można zobaczyć w sumie aż 4 pojazdy wyposażone w energoelektronikę Medcomu.

Medcom wyposażył w swoje urządzenia już ponad 900 tramwajów, a każdego roku liczba ta wzrasta o kolejne kilkadziesiąt pojazdów.

 

Na stoisku warszawskiego producenta energoelektroniki (Hala B, nr 19) będzie można zobaczyć nowoczesne napędy tramwajowe oraz innowacyjne rozwiązania dla elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, m.in. napęd do pojazdów ezt dla Tunezji oraz przetwornicę statyczną w technologii SiC dla metra w Turcji. Na gdańskich torach ekspozycyjnych zaprezentowane zostaną natomiast pojazdy szynowe, w których wykorzystano produkty firmy Medcom – elektryczna lokomotywa Dragon 2 i najnowszy Impuls Newagu, tramwaj Moderus Gamma 2 dla Poznania oraz tramwaj Pesa Twist dla Gorzowa Wielkopolskiego.

Wiodący producent napędów i przetwornic dla pojazdów szynowych

Medcom wyposażył w swoje urządzenia już ponad 900 tramwajów, a każdego roku liczba ta wzrasta o kolejne kilkadziesiąt pojazdów. Firma dostarcza również zasobniki energii, rozdzielnie wysokiego i niskiego napięcia, układy sterowania pojazdem TCMS i systemy odzysku energii z hamowania.
Jednym z najnowszych projektów w zakresie seryjnej produkcji urządzeń SiC dla tramwajównowe, niskopodłogowe tramwaje Moderus Gamma 2 dla Poznania. W ramach kontraktu Medcom wyposażył łącznie 50 nowych tramwajów (30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych) w przetwornice statyczne wykonane w pełni w technologii węglika krzemu (PSM-50 SiC), falowniki trakcyjne w technologii HV IGBT (FT-50-600) oraz system TCMS.
Medcom zaprojektował do Moderusów Gamma 2 jedno kompaktowe rozwiązanie zasilające silniki trakcyjne i obwody pomocnicze w tramwaju. Jednocześnie w tym samym kontenerze obok czterech falowników trakcyjnych znajduje się przetwornica statyczna w technologii SiC. Każdy wyprodukowany tramwaj będzie wyposażony w dwa tego typu kontenery, których dodatkową zaletą jest wyjątkowo cichy układ chłodzenia.

Przetwornice PSM-175 SiC od Medcom  w lokomotywie Dragon 2

Dragon 2 to pierwsza polska lokomotywa wyposażona w energoelektronikę wykonaną w technologii węglika krzemu (SiC). W lokomotywie zastosowano rozwiązania Medcom, m.in. przetwornicę zasilania pomocniczego (PSM-175 SiC) wyprodukowaną w całości w technologii wysokoczęstotliwościowej oraz falowniki trakcyjne i zasilacze buforowe.
Zastosowanie technologii SiC pozwoliło na zmniejszenie masy urządzeń o 50%, a strat mocy o 70%. Dodatkowo w celu uzyskania wyższej sprawności przetwornic zastosowano szybkie mikrokontrolery DSP 32-bitowe oraz wysokoczęstotliwościowe rozwiązania magnetyczne.
Nowatorski sposób zaprojektowania przetwornicy pozwala na zastosowanie jej w ramach różnych źródeł zasilania wyjściowego – w tym do zasilania silnika spalinowego i generatora. W praktyce oznacza to, że produkt ten będzie mógł być stosowany w pojazdach hybrydowych z modułem dojazdowym np. na trasach częściowo niezelektryfikowanych.

Innowacyjna technologia węglika krzemu (SiC)

Polski Medcom jako jedyna firma na rynku oferuje urządzenia energo-elektroniczne wykonane w pełnej technologii SiC, a więc takie, w których z węglika krzemu wykonane są tranzystory oraz diody w module mocy. Głównymi zaletami produktów SiC są wyższe wartości sprawności i mocy pojazdu, takie jak niższa masa pojazdu, większa sprawność urządzeń oraz mniejsze straty energii. Produkowane przez Medcom urządzenia SiC można zastosować w każdym pojeździe szynowym oraz autobusie elektrycznym.

– Węglik krzemu wypiera stosowane do tej pory elementy krzemowe, ponieważ posiada wyjątkowe właściwości, dzięki którym urządzenia energoelektroniczne mogą być zdecydowanie mniejsze i lżejsze. Technologia SiC stała się jedną z najbardziej przyszłościowych dróg rozwoju rynku energoelektroniki, ponieważ pozwala na budowanie rynku pojazdów bardziej ekologicznych, wydajnych oraz tańszych w codziennym użytkowaniu.
– mówi Joanna Nichthauser, dyrektor marketingu Medcom.

 

MD

Dodaj komentarz