Przewozy towarowe

Pierwszy przewóz nowymi wagonami intermodalnymi LOTOS Kolej

Nowe platformy do przewozów intermodalnych LOTOS Kolej ukończyły swoje pierwsze zlecenie. W poniedziałek 28 lipca dotarły do leżącego niedaleko granicy niemiecko-holenderskiej miasta Krefeld. To pierwsze 22 z 324 wagonów zakupionych przez LOTOS Kolej w ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych.

Nowoczesne platformy intermodalne dotarły na gdańską bocznicę spółki LOTOS Kolej 20 lipca i od razu rozpoczęły pracę dla klienta zewnętrznego, koordynującego od strony logistycznej przewóz kontenerów z Chin do Niemiec w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku.

Pociąg z nowymi wagonami – platformami liczył 600 m długości oraz 88 TEU pojemności. Pokonał trasę z Małaszewicz do miasta Krefeld liczącą ponad 1,3 tys. km.

Podpisane w pierwszej połowie 2020 roku umowy w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” dotyczą 324 wagonów-platform. Łączna wartość podpisanych umów to 191,5 mln zł. Podlegają one dofinansowaniu ze środków UE w wysokości 65,1 mln zł. Wartość całego Projektu „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” wynosi około 214,7 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków UE wynosi 74,3 mln zł.

– Dofinansowanie zakupu wagonów poprzez projekt „Zakup nowoczesnego taboru intermodalnego przez firmę LOTOS Kolej” wpisuje się w potrzeby rozwojowe spółki. Poprzez inwestycje w tabor, stajemy się konkurencyjni wobec przewoźników samochodowych. Wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą rozwijać przewozy intermodalne wraz z nami – powiedział Jaromir Falandysz, wiceprezes Zarządu LOTOS Kolej.

 

Zgodnie z podpisaną umową przez spółkę LOTOS Kolej i bułgarskiego producenta wagonów – firmą Kolowag AD do czerwca 2022 r. dostarczonych zostanie 216 sztuk przegubowych wagonów o długości ładunkowej wynoszącej 80′, typu Sggrss. To sześcioosiowe wagony platformy oparte na trzech wózkach, przystosowane do przewozu kontenerów i nadwozi wymiennych. Wagony, których ładowność wynosi 108 ton, mają zezwolenie na dopuszczenie do użytkowania w całej Unii Europejskiej. W ramach podpisanych umów, spółka pozyska również 108 wagonów długości ładunkowej wynoszącej 40′, a także lokomotywę elektryczną.

– Powiększanie taboru LOTOS Kolej to nie tylko wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów spółek naszej grupy kapitałowej, ale również wzmocnienie oferty kierowanej do rynku. Jako jeden z największych przewoźników kolejowych w naszym kraju, spółka jeszcze bardziej stawia na rozwój i nowoczesność. Potwierdzeniem są właśnie inwestycje w transport intermodalny – podkreśla Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

 

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce mają przed sobą wielką przyszłość również dzięki projektom wspieranym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w ramach których LOTOS Kolej zakupiła wagony-platformy. Nadrzędnym celem tej grupy projektów jest zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach towarowych, poprzez częściowe przeniesienie ładunków na tory. Ma się to przyczynić do ograniczenia negatywnych skutków transportu drogowego, takich jak emisja zanieczyszczeń, a także do zmniejszenia liczby samochodów przewożących kontenery na drogach, a tym samym do zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.