Inwestycje Wydarzenia

PKP PLK zmienia stację Łódź Kaliska

Na stacji Łódź Kaliska widać już efekty prowadzonych prac. Gotowe są ścianki pierwszego nowego peronu. Kolejne trzy również są w budowie. Wykonawca wzmacnia konstrukcję wiaduktu wschodniego nad al. ks. bp. Władysława Bandurskiego. Inwestycja zwiększy możliwości kolei w Łodzi oraz w kierunku Zduńskiej Woli, Zgierza i Tomaszowa Maz. Koszt prac to 337 mln zł.

Fot. RW / PKP PLK

Na stacji Łódź Kaliska rozpoczęło się układanie ścianek (tzw. elki) nowego wyższego peronu nr 5. Zakończyła się rozbiórka peronów nr 4, 5 i 6. Wykonawca wzmacnia grunt pod budowę nowych obiektów. Usunięto nawierzchnię na wiadukcie wschodnim nad aleją ks. bp. W. Bandurskiego. Zdemontowano tory i sieć trakcyjną także po wschodniej stronie stacji.

Od połowy grudnia prace prowadzone są również na peronach nr 1 i 2. Wykonawca rozbiera stare obiekty – w tym usuwa nawierzchnię peronową, demontuje przyległe tory i sieć trakcyjną.

Obecnie na wiadukcie wschodnim nad aleją ks. bp. W. Bandurskiego wzmacniana jest konstrukcja od strony budynku dworca i w rejonie ulicy Karolewskiej. Oczyszczane i zabezpieczane są dolne powierzchnie obiektu. Odnawiane są mury oporowe wiaduktu.

Prace na stacji wykonywane są przy utrzymaniu ruchu pociągów. Obsługę podróżnych zapewnia peron nr 3. Na stacji jest oznakowanie ułatwiające dojście na pociąg. Są komunikaty głosowe.

Modernizacja pięciu peronów na stacji Łódź Kaliska znacznie ułatwi obsługę podróżnych. W rejonie czynnego wiaduktu zachodniego nad Aleją ks. bp. W. Bandurskiego będą trzy 400 m podwyższone perony. Obiekty po przeciwnej stronie, przy wiadukcie wschodnim, będą przesunięte w stronę Alei ks. bp. W. Bandurskiego. Dla podróżnych zaplanowano nowe wiaty, ławki i poczekalnie peronowe. Będzie czytelne oznakowanie oraz nowy system informacji. Dogodne dojście na perony nr 4 i 5 (przy wiadukcie wschodnim) zapewni przejście podziemne. Stacja będzie dobrze przygotowana do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Zamontowane będą windy, wykonane ścieżki naprowadzające. Wymienione zostanie oświetlenie. Zapewnione będą dojścia do dworca i komunikacji miejskiej.

Fot. Henryk Poznański / PKP PLK

Łódzki węzeł kolejowy będzie obsługiwał więcej pociągów

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. m.in. dzięki wykorzystaniu nieczynnego wiaduktu wschodniego i budowie na nim 3 nowych torów zlikwiduje „wąskie gardło” tj. jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej do stacji Łódź Chojny i dalej w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Efektem prac będzie znaczne zwiększenie możliwości przejazdu pociągów – sprawne podróże od Kutna i Łowicza (z linii nr 15) w stronę Zduńskiej Woli, Sieradza, Kalisza (linią nr 14) oraz Tomaszowa Mazowieckiego, Opoczna, Skarżyska, Dębicy (linią nr 25).

Zmodernizowanych zostanie 15 km torów i 47 rozjazdów. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Tory będą przygotowane do prędkości 100 km/h (obecnie 60 km/h). Będą nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem.

Zadanie w całości finansowane z budżetu państwa. Prace zaplanowano w latach 2019 – 2022. Roboty budowlane zakończą się do października 2022 roku. Wartość inwestycji to 337 mln zł netto.

Reklama