Inwestycje

Między Zawierciem a Częstochową pojedziemy szybciej

Podróże pociągiem na trasie ZawiercieCzęstochowa skrócą się o około 10 minut. To efekt modernizacji linii, realizowanej w ramach unijnego projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to 370 mln zł.

Fot. Rafał Kalabiński / PKP PLK

Inwestycja nie tylko skróci czas przejazdu między Częstochową a Zawierciem, ale poprawi też komunikację w woj. śląskim. Zwiększy się także komfort obsługi pasażerów na stacjach i przystankach.

– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego to zwiększanie dostępności do kolei, tworzenie atrakcyjnych podróży oraz zapewnienie sprawnego przewozu towarów. W województwie śląskim zarówno zakończony projekt na trasie Nędza – Rybnik – Chybie, jak i kończona inwestycja na linii CzęstochowaZawiercie pokazują, że polska kolej staje się bezpieczniejsza, przewidywalna i komfortowa – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

 

W ramach inwestycji powstały już nowe perony w Częstochowie Raków i Korwinowie. Podobnie jest na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Wykonane prace pozwalają wygodniej wsiadać do pociągów przy jednym z torów na przystankach Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko i Masłońskie Natalin. Perony są wyższe, dobrze oświetlone i mają antypoślizgową nawierzchnię. Zamontowano nowe wiaty i ławki. Dla podróżnych wygłaszane są komunikaty głosowe oraz umieszczono informacje w gablotach. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwo dostaną się na perony dzięki pochylniom. W Żarkach Letnisko i Częstochowie Raków oraz w Myszkowie i Myszkowie Mrzygłodzie budowane są przejścia podziemne, które będą wyposażone w windy.

– Coraz lepsze i dostępniejsze podróże koleją na trasie CzęstochowaZawiercie oraz na sieci kolejowej województwa śląskiego, to m.in. efekt realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektów unijnych. Konsekwentnie realizujemy rozpoczęte inwestycje, wykorzystujemy środki unijne i ogłaszamy przetargi na nowe zadania – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Pociągi kursują po dwóch nowych torach na odcinku Częstochowa – Poraj oraz z Myszkowa do Zawiercia. Jest nowa sieć trakcyjna i urządzenia sterowania na 70 km torów. W ramach projektu wybudowano nową nastawnię na stacji Poraj, a zamontowane tam nowoczesne urządzenia, zwiększają poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Na odcinku Myszków – Poraj zakończono prace na jednym z dwóch torów. Roboty przenoszą się na drugi tor. Do już przebudowanych peronów dołączą też nowe, sąsiednie perony w Myszkowie Nowej Wsi, Żarkach Letnisko i Masłońskie Natalin oraz na stacji Poraj.

Po zakończeniu prac będą krótsze podróże m.in. z Częstochowy do Zawiercia o ok. 10 minut, (skrócenie z ok. 50 do ok. 40 minut). Zmodernizowane tory i urządzenia pozwolą zwiększyć prędkość ze 120 do 160 km/h. Inwestycja zapewni też sprawniejsze przewozy towarowe na terenie i przez województwo śląskie.

Wartość zadania wynosi 370 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości ok. 200 mln zł. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2020 r.

Dodaj komentarz