Inwestycje Wydarzenia

Warszawskie Metro zamówiło 45 nowoczesnych pociągów

Fot. Metro Warszawskie

Skoda Transportation i Skoda Vagonka dostarczą do Warszawy nowe pociągi dla metra. Nowoczesne pojazdy będą energooszczędne i ekologiczne. Pierwsze z 45 zamówionych pociągów wyjadą na linie w II połowie 2021 r. Jednorazowo składy zabiorą 1,5 tys. pasażerów.

Zgodnie z kontraktem, 37 pojazdów trafić ma do Warszawy w ciągu 20 miesięcy od podpisania umowy. Metro Warszawskie będzie mogło skorzystać także z prawa opcji i zamówić kolejne 8 pociągów. Ostatni skład dotrzeć ma po 53 miesiącach. Jak podkreślają przedstawiciele władz miasta, umowa dotyczy największej liczby pojazdów w historii warszawskiego metra.

– Zgodnie z obietnicami stale rozbudowujemy sieć warszawskiego metra. Pracujemy nad kolejnymi odcinkami II linii, badamy też możliwości przebiegu III nitki podziemnej kolei. By warszawiacy mogli w pełni korzystać z zalet metra, niezbędne jest utrzymanie odpowiedniej częstotliwości kursowania. Dlatego też, obok budowy następnych fragmentów podziemnej kolei, kupujemy także nowe składy do obsługi coraz większej sieci połączeń. Wszystko to jest możliwe dzięki wsparciu funduszy europejskich – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy.

 

Koszt wykonania i dostawy 45 pociągów to suma ponad 1,3 mld zł netto. Inwestycja dofinansowana została ze środków unijnych, z projektów: „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” oraz „Budowa II linii metra wraz zakupem taboru – etap III”.

Nowe pociągi składać się będą z 6 wagonów. Ich wnętrze będzie jednoprzestrzenne. Pojazdy wyposażone zostaną w rozbudowany system informacji pasażerskiej, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych (m.in. wysuwane rampy), a także monitoring.

– Projektując zestawy, zwróciliśmy również dużą uwagę na funkcje zapewniające komfort podróżowania. W Warszawie mogą spodziewać się wystarczającej liczby wygodnych siedzeń, nowoczesnego, dobrze zaaranżowanego zewnętrznego audiowizualnego systemu informacji zewnętrznej i wewnętrznej, oba wagony czołowe będą wyposażone w przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, w każdym wagonie będzie także miejsce na wózek dziecięcy i rower – Petr Brzezina prezes zarządu i prezydent Grupy Škoda Transportation.

 

Dużą uwagę przy wyborze oferty zwrócono na ekologiczną eksploatację. Cena stanowiła bowiem 50 proc. oceny oferty. Wśród punktowanych składowych oferty znalazły się także zużycie energii elektrycznej (24 proc.), system utrzymania pojazdu (22 proc.), a także ekologia (4 proc).

Jak informuje Metro Warszawskie, w nowych pojazdach wykorzystany zostanie system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z hamowania.

Dodatkowo składy będą miały wydłużone okresy między przeglądami technicznymi. Składy serii 81 przegląd podstawowy muszą przechodzić co 20 godzin, Alstom Metropolis co tydzień, zaś składy Inspiro przeglądy podstawowe przechodzą co około dwa miesiące. Zgodnie z deklaracją producenta pociągi Skoda przegląd będą przechodzić co 130 dni, czyli raz na około cztery miesiące.

Dodaj komentarz