PKP Polskie Linie Kolejowe poprawiły bezpieczeństwo kolejowo-drogowe w Otwocku. Od najbliższej niedzieli (13.12) pociągi z Otwocka do Pilawy pojadą po dwóch torach. Wzrośnie także liczba pociągów na odcinku Warszawa – Lublin. Prace kosztowały 3,5 mld zł.
Nowy wiadukt kolejowy w Otwocku powstał nad ul. Żeromskiego/Filipowicza. W ramach prac zmieniony został także układ drogowy – zastępując przejazd w poziomie szyn. Wzrósł poziom bezpieczeństwa na torach linii Warszawa – Lublin. Mieszkańcy Otwocka zyskali sprawniejsza komunikację w mieście. Pod wiaduktem jest szybszy i bezpieczniejszy dojazd do m.in. Józefowa i Warszawy.
– Modernizacja linii Warszawa – Lublin pokazuje, że kolej łączy Polskę w obszarze aglomeracji, regionu i kraju. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa w komunikacji kolejowej i drogowej. Krajowy Program Kolejowy pozwala budować kolej bardziej bezpieczną, komfortową i punktualną – powiedział Andrzej Bittel sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Koniec „wąskiego gardła” między Otwockiem a Pilawą
Dzięki modernizacji na odcinku Warszawa – Lublin pociągi pojadą po dwóch torach. Znacznie zwiększą się możliwości podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.
– Konsekwentnie tworzymy coraz lepsze warunki podróży koleją z Mazowsza na Lubelszczyznę. Dobudowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą znacząco zwiększa możliwości kursowania pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Polskie Linie Kolejowe nie zwalniają tempa realizacji inwestycji – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Co się zmieni od niedzieli? Na trasę Otwock – Pilawa wróci 11 składów dalekobieżnych. Podróż najszybszym pociągiem wyniesie 17 minut. Przyspieszą również pociągi regionalne, który wspomniany odcinek pokonają w czasie mniejszym niż 30 minut, gdyż nie będzie oczekiwania na mijance w Celestynowie.
Przy obu torach powstały nowe perony. Poprawi się komfort dostępu do pociągów na 7 przystankach tj. Śródborów, Stara Wieś, Pogorzel Warszawska, Zabieżki, Chrosna, Kołbiel, Augustówka. Na peronach są ławki i wiaty oraz nowe oświetlenie i oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się mogą korzystać z pochylni. W Otwocku oraz Celestynowie są nowe przejścia podziemne wyposażone w windy.
Bezpieczne i sprawne przejazdy do Lublina
Dwutorowy już odcinek między Otwockiem a Pilawą ma 25 km. Na stacjach Otwock, Celestynów i Pilawa zamontowano 93 rozjazdów. Rozwieszona jest nowa sieć trakcyjna. Zbudowano i zmodernizowano 26 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty.
Zasadnicze prace na odcinku Otwock – Pilawa zakończą się planowo w II kwartale 2021 roku. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” ma wartość ponad 3,5 mld zł i jest współfinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wszystkie prace na linii Warszawa – Lublin w ramach I etapu zostaną zrealizowane do 2022 roku.