Pasażer Raport z Polski Wywiady

J. Malinowski: Wzmocnienie poolu taborowego pozwoliło nam na rozwój siatki połączeń

Plan działania na najbliższe miesiące, komfort podróży, nowy tabor to tylko niektóre z tematów jakie poruszyliśmy w rozmowie z Januszem Malinowskim, Prezesem Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Panie Prezesie, ostatnie miesiące są nietypowe dla kolei. Proszę zatem przybliżyć główne założenia planu działalności ŁKA na najbliższe miesiące? 2020 rok to wyzwania związane przede wszystkim z epidemią. Przewozy pasażerskie dotkliwie odczuły skutki szerzenia się COVID-19, liczba osób korzystających z usług kolei rekordowo spadła. Priorytetem ŁKA było i jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa i komfortu podróży pasażerom, podjęliśmy w tym zakresie szereg dodatkowych działań. Od kwietnia br. zaczęło sukcesywnie przybywać podróżnych, we wrześniu udało nam się osiągnąć poziom przewozów z 2019 r. Jednak biorąc pod uwagę obecną sytuację i prognozy epidemiologiczne zakładamy wyraźne spadki liczby przewożonych pasażerów, począwszy od października. W tej chwili przygotowujemy się do rozszerzenia oferty, która będzie obowiązywała od grudnia, czyli od nowego rozkładu jazdy 2020/2021, zakładamy tu 23 % wzrost świadczonych usług. Zgodnie z planami Samorządu Województwa Łódzkiego uruchomimy połączenia do Drzewicy, do której do tej pory nie dojeżdżaliśmy. Rozszerzymy ofertę połączeń kolejowo-autobusowych (projekt ŁKA+PKS) o kolejne dwa punkty integracyjne, w Piotrkowie Trybunalskim i Radomsku. Dzięki wcześniej podjętym działaniom sytuacja Spółki jest stabilna i nie ma ryzyka utraty płynności finansowej w bieżącym roku, co przełożyło się na stabilność zatrudnienia dla kilkuset pracowników. Oprócz oszczędności w kosztach, ważną rolę odegrała, uzyskana w ramach tarczy antykryzysowej, rządowa pomoc oraz wsparcie Samorządu WŁ, który jako organizator przewozów, utrzymał na niezmienionym poziomie kwotę należnej Spółce rekompensaty z tytułu realizacji usług w 2020 r.