Przewozy towarowe

Polska skorzysta na rozwoju tranzytu przez Kazachstan

1 miliard złotych na inwestycje w linię szerokotorową, 250 pociągów w 2017 r. i 800 tys. TEU prognozowane w 2020 r. – to liczby przedstawione w Katowicach przez organizatorów TMTM – jednej z odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku. Trasa pozwala na transport towarów koleją z Chin do Europy Zachodniej. Dzięki modernizacji LHS i potencjałowi Euroterminala w Sławkowie, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej w Europie, Polska i Śląsk mogą skorzystać na rozwoju wymiany handlowej.

Transport kontenerów rośnie u nas w tempie kilkudziesięciu procent rocznie – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, która współtworzy trasę TMTM.

– Dzięki uruchomieniu nowej stacji przeładunkowej Dostyk, położonej w Kazachstanie, przy samej granicy z Chinami, oraz dzięki realizowanym przez nas inwestycjom na linii szerokotorowej liczymy, że przewozy te będą nadal wzrastały. Skorzystają na tym nie tylko spedytorzy i przewoźnicy, ale również budżet państwowy, ponieważ to do Polski trafią opłaty celne z importu towarów tym szlakiem.

Szlak TMTM prowadzi z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski, a w Polsce 400-kilometrowym „szerokim” torem do stacji Sławków LHS przy której zlokalizowany jest „Euroterminal Sławków”, najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na tej trasie. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie. Jak wynika z analiz kolei gruzińskich i kazachskich, w 2017 r. szlakiem TMTM przejedzie ok. 250 pociągów intermodalnych, a liczba kontenerów z Chin do Europy w tranzycie przez Kazachstan wzrośnie dziesięciokrotnie, tj. do 800 tys. w 2020 r. Co istotne, transport kolejowy jest szybszy i bezpieczniejszy niż transport morski.