Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Tramwajowa rewolucja w MPK Wrocław

25 nowych niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma z podstawowej umowy z Modertransem jeździ już po wrocławskich torach. Docierają też kolejne z dodatkowej umowy na 21 nowych Gamm. Trzeba do tego również dodać aż 43 gruntownie zmodernizowane Skody 16T oraz Protramy 205 WrAs.

Fot. MPK Wrocław / Facebook
Fot. MPK Wrocław / Facebook

Obecnie blisko 66 proc. tramwajów MPK ma niską podłogę. Na tym taborowa rewolucja się jednak nie kończy. MPK czeka na dostawy zakontraktowanych 24 wozów bydgoskiej Pesy, które zastępować będą najstarsze Konstale 105.

MPK przedstawia aktualny stan swojego taboru i zapowiada kolejne inwestycje.

Kolejne tramwaje Moderus Gamma 2 w drodze

MPK Wrocław zakończyło kontrakt na dostawę niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma 2, w ramach którego tabor przewoźnika zasiliło 25 nowych pojazdów. Rozpoczęły się już dostawy kolejnych tramwajów, w związku z opcją rozszerzenia zamówienia. Dzięki bardzo dobrej współpracy z producentem, dostawa z zamówienia podstawowego została przyspieszona o 10 miesięcy, natomiast  do końca roku 2023 będzie ich łącznie 46.

Pojazdy te charakteryzują innowacyjne rozwiązania technologiczne. Posiadają m.in. system Interkom, który służy do komunikacji pasażerów z motorniczym, a także Mobilny System Monitoringu, dzięki któremu obraz z kamer wideo zapisywany jest na twardym dysku przystosowanego rejestratora. Materiał można oglądać w czasie rzeczywistym w pojeździe lub odtwarzać zapis z rejestratora w centrum dyspozytorskim.

Wartość zamówienia obejmująca wszystkie Moderusy Gamma 2, to 372 miliony złotych.

Skoda 16T zyskała nowe oblicze

Modernizację przeszły wszystkie posiadane przez MPK Skody 16T – 17 wozów. Przede wszystkim zyskały klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej. Oprócz tego nowe oświetlenie, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz system monitoringu. Mając na uwadze pasażerów ze szczególnymi potrzebami, na poręczach tramwajów zamontowane zostały światła, ułatwiające poruszanie się osobom niedowidzącym. Z rozwiązań technicznych, pojazdy mają nowy napęd oraz układ hamulcowy.

Proces modernizacji pojazdów, które w stolicy Dolnego Śląska pojawiły się w latach 2006-2007, rozpoczął się na początku 2021 roku. Koszt remontu generalnego 17 tramwajów, wykonanego przez firmę SAATZ, to prawie 65 milionów złotych.

– Wszystkie te inwestycje pokazują, że stawiamy przede wszystkim na komfort i bezpieczeństwo pasażerów, ale również motorniczych. Dzięki modernizacji zyskali oni np. bardziej ergonomiczne fotele – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK.

 

Protramy w standardzie Moderusów Beta

W taborze MPK znajduje się też 26 zmodernizowanych, częściowo niskopodłogowych tramwajów Protram 205 WrAs. To pierwsze wrocławskie tramwaje dostosowane do obsługi osób z ograniczeniami ruchowymi.

W poznańskim zakładzie Modertransu zyskały drugie życie. Dla pasażerów najistotniejszą zmianą jest pojawienie się klimatyzacji. Podróż ułatwia też nowoczesna informacja pasażerska oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Zewnętrznie Protramy upodobniły się do posiadanych przez MPK      Moderusów Beta. Choć w odróżnieniu od nich, noszą niebieski, bardzo wrocławski kolor.