Po dwóch latach pandemii i obostrzeń z nią związanych Polacy chętnie wracają do pociągów. Na coraz większe zainteresowanie przejazdami koleją duży wpływ mają efekty programu inwestycyjnego PKP Intercity, podnoszącego komfort podróży, a także oferta Promo, wprowadzona na początku maja do pociągów kategorii ekonomicznych.
Ponad połowa z nas chce jeszcze lepiej poznać Polskę
Z końcem pandemicznych obostrzeń i ograniczeń polskie społeczeństwo chętniej wyrusza na wakacyjne wojaże. Badanie opinii przeprowadzone na zlecenie PKP Intercity wykazały, że pandemia wywarła duży wpływ na wyjazdy wypoczynkowe. Ponad 70% respondentów przyznało, że kwestie bezpieczeństwa, ograniczenia w przemieszczaniu się i troska o zdrowie wpłynęły na ich wyjazdy w ostatnich dwóch latach. Jednocześnie utrudnienia i zmieniające się zasady w wyjazdach za granicę wytworzyły nowe trendy. Ponad połowa Polaków (52%) na nowo odkryła uroki turystyczne Polski i zamierza poznać ją lepiej. Także ponad połowa (53%) zadeklarowała, że w tym roku zamierza podróżować częściej niż w 2020 i 2021 r. Podczas tegorocznych wakacji 56% Polaków planuje wyjechać w nowe miejsca, połowa zaś zamierza odwiedzić znane już sobie destynacje. 85% planujących wakacyjne podróże Polaków zamierza odwiedzić najpopularniejsze polskie destynacje turystyczne – morze, Mazury, góry lub duże miasta.
Plany rozwoju oferty dla Warmii i Mazur
Już teraz osoby podróżujące z i do Olsztyna mogą cieszyć się z wysokiego standardu podróży. Z 19 par połączeń kursujących przez stolicę województwa warmińsko-mazurskiego 17 to połączenia kategorii IC, obsługiwanej głównie elektrycznymi zespołami trakcyjnymi lub składami z unowocześnionymi wagonami.
Strategia rozwoju PKP Intercity zakłada stopniowy wzrost liczby połączeń na kluczowych odcinkach w województwie warmińsko-mazurskim. W perspektywie 2030 roku Warszawę, a także Olsztyn połączy do12 par pociągów dziennie. Obecnie na tej trasie jeździ 8 par – liczba pociągów się zwiększy. Dwugodzinny cykl połączeń przez cały dzień będzie realizowany w relacjach Olsztyn – Elbląg – Trójmiasto oraz Olsztyn – Toruń – Poznań. Na linii kolejowej nr 38 zostanie rozwinięta oferta połączeń z Wrocławia, Poznania, Szczecina i Trójmiasta do Giżycka i Ełku. Na odcinku Olsztyn – Ełk będzie kursować do 7 par połączeń dziennie.
Budowa nowej infrastruktury linii RailBaltica (odcinek Białystok – Ełk – Suwałki) pozwoli na włączenie w siatkę połączeń dalekobieżnych relacji Suwałki – Ełk – Olsztyn – Trójmiasto. Dzięki temu rozwinięta zostanie też oferta połączeń w relacji Warszawa – Białystok – Ełk – Giżycko. Dzięki zaplanowanym już projektom zakupu nowego taboru, pociągi wrócą na nieużytkowną obecnie trasę Białystok – Ostrołęka – Szczytno – Olsztyn.