Inwestycje Wydarzenia

W Toruniu powstanie nowy przystanek kolejowy

Trwa rewitalizacja linii kolejowej Toruń – Chełmża. Prace przekroczyły właśnie półmetek. W ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe stworzą nowy przystanek Toruń Jar oraz zmienią perony w Łysomicach i Grzywnie. Koszt prac to prawie 145 mln zł.

Prace na szlaku Chełmża - Toruń Wschodni (fot. Iwona Zyblewska / PKP PLK)
Prace na szlaku ChełmżaToruń Wschodni (fot. Iwona Zyblewska / PKP PLK)

Nowe wiaty, ławki, a także jaśniejsze, energooszczędne oświetlenie to tylko część zmian, jakie zajdą na toruńskich i podmiejskich peronach – w Łysomicach i Grzywnie. Pasażerowie skorzystają z nowych tablic informacyjnych, jak również gablot z rozkładem jazdy. Wykonawca prac zwiększy dostęp do peronów – przede wszystkim dla osób niepełnosprawnych.

Dostępność do kolei na linii ToruńChełmżaGrudziądz zwiększy nowy przystanek Toruń Jar. Powstanie on tuż przy rozbudowującym się osiedlu mieszkaniowym.

Intensywne prace przy nowej linii tramwajowej w Toruniu

Inwestycja obejmuje prawie 20-km odcinek linii kolejowej. Wykonawca ułożył już nowy tor. W pracach wykorzystał maszyny m.in. wysokowydajną oczyszczarkę tłucznia i podbijarki. Sprawny montaż rozjazdów zapewnia technika montażu rozjazdów w blokach. Maszyny pracują także przy demontażu starego toru, układaniu nowych podkładów, a także szyn. Co ważne – maszynowo przeprowadzana jest wymiana tłucznia. To pozwala na skrócenie robót.

Rozjazdy i dalsze prace

Na linii PKP PLK zbudowały 10 z 11 nowych rozjazdów. Te elementy pozwalają pociągom sprawniej i bezpieczniej zmienić tor jazdy. Ponadto, powstaje odwodnienie linii oraz infrastruktura techniczna. Ponadto, niedługo wykonawca skoncentruje się na budowie obiektów inżynieryjnych, nowych peronów i przebudowie przejazdów kolejowo – drogowych.

Inwestycja PLK to także nowy system sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy wymiana urządzeń oraz nawierzchni na 14 przejazdach oraz przejściach dla pieszych.

Nowa mijanka w Łysomicach i dodatkowy tor przed stacją Toruń Wschodni ułatwią sprawne mijanie się pociągów. Zwiększą także przepustowość linii, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów.

Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 km/h (obecnie 40 km/h). Zakończenie prac planowane jest w III kwartale 2022 r.

Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża” jest warty 144 779 840,21 zł netto i współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 w wysokości 85 proc.

PKP PLK odnowi linię kolejową Toruń – Chełmża [ZDJĘCIA]

Dodaj komentarz