Raport z Polski Tabor Wywiady

Marek Chraniuk: Efekty inwestycji PKP Intercity są widoczne na torach [WYWIAD]

Spółka ogłosiła przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup składów piętrowych typu push-pull wraz z wielosystemowymi lokomotywami. Jak zakup takich pojazdów wpłynie na komfort podróży? Gdzie takie składy będzie można zobaczyć i, co najważniejsze, kiedy?

Planowany zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi to jeden z największych projektów taborowych, który zamierzamy zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego. Piętrowe składy wagonowe będą nowością w naszej flocie i pozwolą nam na sprawną obsługę pasażerów, którzy podróżują między największymi polskimi aglomeracjami, takimi jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice, dojeżdżając m.in. do pracy czy szkoły. Przygotowujemy się na stały wzrost liczby podróżnych, a taki pociąg pozwoli na komfortowe przewiezienie kilkuset pasażerów jednocześnie. Możliwości techniczne pojazdów będą dostosowane do zmodernizowanych linii kolejowych, co pozwoli na podróże z prędkością nawet 200 km/h.

Zależy nam na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. Planujemy realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości. Pojawienie się nowych składów wagonowych to perspektywa kilku najbliższych lat.

Komfort podróży to dla spółki PKP Intercity priorytet. Dużą wagę przywiązujecie do osób niepełnosprawnych. Jak pod tym kątem zmienia się Wasza strategia przewozowa?

Kolej staje się coraz bardziej przyjazna dla tej grupy pasażerów. W samym 2020 roku odebraliśmy blisko 130 wagonów przystosowanych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W zmodernizowanych przez PESA Bydgoszcz i H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu pojazdach standardem jest już stosowanie oznaczeń w alfabecie Braille‘a. Posiadają je m.in. numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi, dzięki czemu  przemieszczanie się osób niewidomych lub niedowidzących jest znacznie łatwiejsze.

Wszystkie wagony, które trafiają do nas w 2021 roku spełniają wymogi TSI PRM w zakresie przewidzianym dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a część z nich będzie przystosowana również dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wśród nich znajdują się wagony COMBO, które modernizuje dla nas Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Te wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów to pierwsze takie pojazdy w Polsce. Posiadają one liczne udogodniania dla osób z niepełnosprawnościami.

Co więcej wagony COMBO uzyskały prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja. Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, a także osób starszych czy podróżujących z dziećmi. Certyfikacja wagonów COMBO była poprzedzona skomplikowanym, specjalistycznym audytem, przeprowadzonym przez doświadczonych ekspertów Fundacji. PKP Intercity jest pierwszym w Polsce przewoźnikiem, który może pochwalić się takim certyfikatem.

Dodaj komentarz